فریلنسر شو
موضوعات داغ

معرفی مهارت های لازم برای فریلنسر شدن

مهارت هایی که برای فریلنسر شدن باید در خود ایجاد کرده و پرورش دهید

فریلنسرها را نمی‌توان تنها افراد خلاقی در نظر گرفت که تصمیم گرفته‌اند در حوزه ی خاصی فعالیت کنند! حتی نمی‌توان به آنها برچسب‌هایی نظیر طراح، نویسنده، بلاگر و… چسباند و تصور کرد تنها همین کارها از دستشان بر می آید. چرا که موفقیت در حوزه ی فریلنسری دردسرهای خاص خودش را دارد و فریلنسرها در واقع مدیرعامل و صاحب یک کسب و کار محسوب می شوند. وقتی از این زاویه به ماجرا نگاه می کنیم متوجه می شویم که برای کار کردن در خانه باید مهارت های لازم برای فریلنسر شدن را هم داشته باشیم!

بنر ذوالفقار شوقی

ما در گذشته در مورد دلایل وسوسه انگیزی که هر کارمندی را به فریلنسر شدن وسوسه می کند صحبت کرده ایم. اما اگر می خواهید به این شغل رو بیاورید باید بدانید که اینکار آن چنان که به نظر می رسید نیز ساده نیست. البته که کار کردن در خانه از اینکه کارمند فرد دیگری باشیم و خود را با قوانین و قواعد متعدد سازمانی وفق دهیم راحت تر است؛ ولی باز هم تاکید می کنم که فریلنسر شدن هم به همین سادگی ها نخواهد بود و برای موفقیت در آن باید مهارت های خاصی نیز داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: آموزش رایگان صفر تا صد تولید محتوا[/box]

در این مقاله قصد دارم شما را با همین مهارت ها آشنا کنم. مهارت‌هایی که هر چقدر آنها را در خودتان تقویت کنید ضرر نخواهید کرد. چرا که شما را به فریلنسر بهتری تبدیل خواهند کرد و موفقیت شما را در این شغل تضمین می کنند. پس با ذوالفقار شوقی برای بررسی مهارت های لازم برای فریلنسر شدن همراه باشید.

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن

مهارت های یک فریلنسر: حسابداری و مدیریت مالی

فریلنسرها خودشان مسئول امور مالی خودشان خواهند بود و حسابداری وجود ندارد که کارهای این چنینی را برای آنها انجام دهد. مدیریت مالی با خود شماست و البته برای محاسبه مالیات و خرج و مخارج دیگر هم خودتان باید آستین بالا بزنید. پس مهارتی مثل حسابداری و آشنایی با امور مالی برای یک فریلنسر واجب است. شما باید بتوانید به اصطلاح دخل و خرج خودتان را کنترل کرده تا آخر ماه غافلگیر نشوید.

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن: مدیریت منابع انسانی

یکی از دلایلی که دیگران را وسوسه به فریلنسر شدن می کند، عدم نیاز به مرخصی گرفتن از شرکت و سازمان است. شما به عنوان یک فریلنسر می توانید هر وقت خواستید پروژه بگیرید و هر وقت حس و حال کار کردن نبود هیچ پروژه ای را قبول نکنید. اما زمانی که پروژه را قبول کردید باید آن را به اتمام رسانده و سر موعد تحویل کارفرما دهید. این یعنی اگر خدای نکرده وسط انجام کارها یک سرماخوردگی کوچک غافلگیرتان کند، نمی توانید مثل کارمندان مرخصی گرفته و سر برج حقوق خود را تمام و کمال از شرکت دریافت کنید!

بیشتر بخوانید: راهنمای مدیریت زمان برای فریلنسرها

یک فریلنسر باهوش همیشه فریلنسرهای دیگری را می شناسد که کیفیت کارشان مناسب است و می توانند گره از کار چنین مشکلاتی باز کنند. در چنین مواقعی باید کار را به دیگران بسپارید و خودتان تنها به مدیریت آن بپردازید. پس داشتن علم مدیریت منابع انسانی (هر چند کم و ناچیز) یکی دیگر از مهارت های لازم برای فریلنسر شدن است. به علاوه در صورتی که این علم را داشته باشید، سر و کله زدن با مشتریان بد قلق نیز برایتان آسان تر خواهد شد.

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن

مهارت های یک فریلنسر خوب: مدیریت بازاریابی

خیلی خوب می شد اگر همینطور در خانه می نشستیم و کارفرمایان پشت در صف می بستند! اما متاسفانه چرخ این دنیا هیچوقت عادلانه نچرخیده و هیچکس لزوما به خاطر اینکه در کاری بهترین است موفق نمی شود. پس فریلنسرها باید همواره کارشان را به نمایش بگذارند و برای گرفتن مشتری بازاریابی کنند. دقت کنید؛ گفتم همواره! نه فقط وقتی که نیاز به مشتری دارند!

مهم نیست کارتان چقدر فوق العاده باشد؛ تا وقتی که بازاریابی مناسبی نداشته باشید کسی شما را نمی شناسد و مسلما پروژه ای هم نخواهید گرفت. در واقع می توان گفت بازاریابی از خود کاری که روی پروژه ها انجام می دهید وقت بیشتری از شما خواهد گرفت. حرفم را اشتباه برداشت نکنید. لازم نیست شق‌القمر کرد. تنها باید یک سری نکات ساده ی بازاریابی را بلد باشید و به صورت روزمره انجام دهید.

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن: تیم خدمات مشتریان

یک فریلنسر تمام وقت باید جور تیم خدمات مشتریان را هم خودش به دوش بکشد! این چه اشتباه بزرگی است که یک فریلنسر بعد از معروف شدن دست از مناسب رفتار کردن با مشتریان می کشد؟ جلب رضایت مشتری اولین و مهم ترین وظیفه ی شماست. اگر شکایات مشتریان را جدی نگیرید و به حرف هایی که می زنند گوش نکنید، همین مشتریان جوری شما را فراموش خواهند کرد که انگار هیچوقت وجود نداشته‌اید! پس باید مثل یک تیم خدمات مشتریان با آنها خوب رفتار کنید و هر کاری لازم است برای خوشحالی‌شان انجام دهید. مطمئن باشید از این کار ضرر نخواهید کرد.

مهارت های یک فریلنسر فوق العاده: ادمین و منشی

به زودی به قسمتی از کار خواهید رسید که فکر می کنید در حال انجام وظایف یک منشی هم هستید! اینجا تازه قسمت خوب ماجراست و بدین معنی است که به زودی مشتریان زیادی خواهید گرفت. اما گاهی پیام ها و تماس‌هایی که با شما گرفته می شود آنقدر زیاد خواهند شد که لازم است نصف روز را صرف جواب دادن به آنها کنید. پس لازم است مهارت های یک ادمین یا منشی را هم در خود پرورش دهید تا در این مرحله از کار به مشکل نخورید. البته استثناً می توانید برای این کار یک فریلنسر دیگر را استخدام کنید تا این نقش را برای شما ایفا کند.

پادکست: آموزش گام به گام تولید و بازاریابی محتوا

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن: جمع آوری حساب ها

مشتریانی که دستمزد را دیر و سخت پرداخت می کنند، یکی از واقعیت های تلخ دورکاری و فریلنسری هستند. خوشبختانه اگر در انتخاب مشتری دقت کنید معمولا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. اما اگر روزی گیر چنین مشتری بدحسابی افتادید باید بلد باشید که چطور طلب‌تان را وصول کنید. برای راحت تر شدن کار حتما یک قرارداد مناسب تنظیم کنید که این هم یکی دیگر از مهارت های لازم برای فریلنسر شدن است. به علاوه بعد از اینکه کمی معروف شدید می توانید سیاست کاری خود را تغییر داده و تنها پس از دریافت دستمزد کار را شروع کنید.

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن

مهارت های یک فریلنسر: تیم فروش!

هر بار یک با یک مشتری برای فروش خدمات تماس می گیرید، در واقع در حال انجام وظایف یک تیم فروش هستید. پس داشتن مهارت های پایه ی فروش نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که برای فریلنسر شدن باید در خودتان پرورش دهید.

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن: تکنسین آی تی

به عنوان یک فریلنسر باید همیشه منتظر خراب شدن یکی از ابزارها و وسایل کارتان باشید! و البته متاسفانه تیم و متخصص آی تی وجود ندارد که به سرعت مشکل را حل کند. حتی فکر کردن به این موضوع که ویندوز دچار مشکل شده یا هارد کامپیوتر خراب شود هم ترسناک است. اما باید برای چنین مشکلاتی از پیش آماده باشید. پیشنهاد می کنم مثل یک متخصص آی تی هر چند وقت یکبار از کارها نسخه پشتیبان تهیه کرده و البته بیشتر مراقب وسایل کارتان باشید.

مهارت های لازم برای فریلنسر شدن

آخرین مهارت یک فریلنسر خوب: کنترل کیفیت

گاهی با زیادتر شدن کارها، فریلنسرها بیشتر از کیفیت به کمیت توجه می کنند. و از آنجایی این افراد تنها کار می کنند، فرد دیگری نیست که به جزئیات کار دقت کرده و ایرادش را بگیرد. همین امر ممکن است باعث اصطکاک بین شما و کارفرما شود. پس به عنوان آخرین مورد از مهارت های لازم برای فریلنسر شدن وقتی هم برای کنترل کیفیت کنار بگذارید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

سخن آخر

در نهایت می توانم بگویم اگر فرد مولتی‌تسکی نیستید و نمی‌توانید چند کار را با یکدیگر انجام دهید نگران نباشید! همه ی ما هنگام شروع کار چنین مشکلاتی داشته و جادوگر نبوده ایم! آخرین توصیه ی من به شما این است که کار را شروع کنید و بعد از مدتی خواهید دید که بهترین مدیرعامل-فریلنسر روی کره ی زمین هستید.

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا