بازاریابی محتوا
موضوعات داغ

قالب های محتوا و انواع آنها را بشناسید

راهنمایی جامع برای شناخت انواع قالب های محتوایی و نحوه ی انتخاب بهترین آنها برای کسب و کار

قالب های محتوا

متاسفانه اکثر افراد با شنیدن اصطلاح «بازاریابی محتوا» سریعا به پست های بلاگ و مقالات فکر می کنند. در حالی که بازاریابی محتوا تنها در نوشتن مقالات خلاصه نشده و فرمت های محتوایی زیادی را در بر می گیرد. البته اینکه هزینه ی تولید محتوای متنی بسیار پایین تر از سایر قالب های محتوا بوده و معمولا هم تاثیر بسزایی در پیشرفت رسانه ی شما می گذارد درست است. اما قالب های محتوای دیگری نظیر محتوای ویدیویی، محتوای تصویری و محتوای صوتی هم وجود دارند که استراتژی محتوای شما را دگرگون خواهند کرد.

در این مطلب قصد دارم به معرفی قالب های محتوایی و انواع فرمت های محتوا بپردازم. اما قبل از شروع دوست دارم از اهمیت استفاده از فرمت های مختلف در استراتژی بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ صحبت کنم. چرا که برخی از انواع محتوا برای یک کسب و کار مفیدتر از سایرین عمل خواهند کرد و استفاده از چندین فرمت در کنار یکدیگر می تواند به شما کمک کند با همه ی مشتریان (با هر سلیقه ای که دارند) ارتباط برقرار کنید.

در این مطلب مطالعه خواهید کرد:


اهمیت شناخت انواع قالب های محتوا


شاید بهتر بود این بخش از مطلب را بعد از معرفی قالب ها و فرمت های تولید محتوا می آوردم تا وقتی از قالب و فرمت صحبت می کنم بدانید دقیقا منظورم چیست! اما تصمیم گرفتم همین اول میخم را محکم بکوبم تا بدانید چرا باید وقت گذاشته و این مطلب را تمام و کمال مطالعه کنید. در دو پاراگراف بعدی به شما توضیح می دهند که چرا باید تمامی قالب ها و فرمت های محتوا را بشناسید و از تک تک آنها برای گرفتن بهترین نتیجه استفاده کنید.

برای اینکه بودجه ی بازاریابی محتوایی شما هدر نرفته و بهترین بازده را داشته باشد، لازم است بهترین فرمت های محتوا برای کسب و کار خود را کشف کنید. محتواهایی که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالاتری نسبت به سایرین دارند و مخاطبین بیشتری را درگیر خود می کنند. مثلا شاید یک شرکت از محتوای ویدیویی بیشتر نتیجه بگیرد و شرکت دیگری محتوای متنی را سودآورتر از سایر قالب های محتوایی شناسایی کند.

قالب های محتوا

همانطور که گفتم اینکه چه نوع محتوایی برای کسب و کار مناسب تر است را باید کشف کرد. اما محدود کردن تمام تلاش های خود به تولید فقط یک نوع محتوا هم اشتباهی بسیار بزرگ است. به یاد داشته باشید که استفاده از انواع قالب ها و فرمت های تولید محتوا در کنار یکدیگر حرفه ای ترین کاری است که می توانید انجام دهید. اما بسته به سیاست های سازمانی، آزمون و خطا و تحقیقات می توانید روی یک قالب محتوایی بیشتر از سایرین مانور دهید.

نکاتی که همیشه باید به خاطر داشته باشید:

  • یادتان نرود وقتی در حال نوشتن استراتژی محتوا هستید، همه ی قالب ها و فرمت های محتوایی را بررسی کرده و برای تولید چندین مورد آنها برنامه ریزی کنید.
  • سعی کنید مخاطبین خود را بیشتر بشناسید تا بفهمید بیشتر با کدام نوع محتوا ارتباط برقرار کرده و به اشتراک می گذارند.
  • برای دستیابی به مخاطبین بیشتر و استفاده ی حداکثری از بودجه ی خود، می توانید یک محتوا را در فرمت های مختلف آماده کرده و استفاده کنید.

«قالب محتوا» و «فرمت محتوا» چیست؟


حالا که از اهمیت شناخت انواع محتوا با خبر شدید، وقت آن رسیده که بدانید در بازاریابی محتوا با چه قالب ها و فرمت هایی سر و کار خواهید داشت. یکی از قدم های مهم در برنامه ریزی تولید محتوا این است که بدانیم قرار است چه چیزی تولید کنیم. تقسیم بندی محتوا به انواع مختلف کاری بسیار دشوار است، اما برای اینکه درست پیش برویم محتوا را به دو دسته ی «قالب محتوا» و «فرمت محتوا» تقسیم می کنیم:

قالب محتوایی چیست؟

هر محتوا در یکی از چهار قالب اصلی متن، ویدیو، صوت و تصویر قرار می گیرد. با این تقسیم بندی بعضی از محتواهایی که تولید می کنیم ممکن است شامل دو یا چند قالب محتوایی باشد. مثلا مقاله ای در وبسایت که هم متن داشته و هم دارای عکس هایی در میان متن است.

انواع قالب های محتوا

  • متن
  • ویدیو
  • صوت
  • تصویر

فرمت محتوا چیست؟

انواع محتوا که به نام فرمت محتوا نیز شناخته می شوند در واقع یک دسته بندی است که کاربرد، نوع استفاده، حجم و قالب محتوا را مشخص می کند. مثلا «پست بلاگ»، «پادکست»، «ویدیوکلیپ» و… از انواع محتوا هستند که هر یک در یکی از دسته های قالب های محتوا (متن، صورت، تصویر و ویدیو) می گنجند.


فهرست فرمت های محتوایی


قالب های محتوا

در ادامه به معرفی بهترین فرمت های محتوایی که برای رشد کسب و کار بسیار مفید هستند می پردازم. یادتان نرود که برای رشد هرچه بیشتر کسب و کار باید به درستی از چندین مورد از این فرمت ها در کنار یکدیگر استفاده کنید.

پست های وبلاگ

اولین قدم برای هر وبسایتی که قصد دارد روی موضوع بازاریابی محتوا کار کند، ایجاد یک وبلاگ است. پس از این نوبت به ایجاد پست های وبلاگ می رسد که می توانند برای کسب و کار شما بسیار مفید و حائز اهمیت باشند. این پست ها در صورتی که قواعد سئو را رعایت کرده باشند می توانند در فهرست نتایج جستجوی گوگل رتبه ی بالایی گرفته و به این صورت ترافیک ورودی به وبسایت را به شدت افزایش دهند.

مقاله های مهمان

مقاله های مهمان از این جهت با پست های وبلاگ تفاوت دارند که در وبسایت خود شما منتشر نمی شوند. گاهی برای جذب مخاطب بیشتر و افزایش ترافیک سایت می توانید مقاله هایی آماده کرده و در دیگر وبسایت های معتبر منتشر کنید. با این روش وبسایت شما بیشتر دیده شده و در صورتی که از وبسایت مد نظر لینک هم دریافت کنید، تاثیر مثبت آن را روی سئوی خارجی وبسایت خود مشاهده خواهید کرد. گاهی وبسایت های دیگر برای انتشار مقالات شما درخواست مبلغی به عنوان هزینه می کنند که در این صورت این کار با نام «رپورتاژ آگهی» شناخته می شود.

پست مهمان

جهت جلوگیری از تکراری شدن مطالب یا ویدیوهایتان می توانید گاهی یک سورپرایز ویژه برای مخاطبین خود در نظر گرفته و از یک نویسنده یا چهره ی مهمان در وبسایت یا شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. حتی می توانید از کاربران ویژه ی خود بخواهید در ویدیوهایتان شرکت کنند یا مقاله ای برای وبسایت شما بنویسند. اما برای کسب بهترین نتیجه توصیه می کنم از اینفلوئنسرها یا چهره های شناخته شده استفاده کنید.

مقاله ها و راهنمای کاربران

این مورد در کدامیک از قالب های محتوا قرار می گیرد؟ شاید در همه ی آنها! اگر کسب و کار شما به تولید محصول یا ارائه خدمات خاصی می پردازد، کاربران شما از محتوایی که به توضیح محصولات و خدمات شما پرداخته اند بسیار استقبال خواهند کرد. به همین خاطر بهتر است از خدمات یا محصولات خود مقاله، ویدیو و حتی پادکست جذابی تهیه کنید و با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. این یک گام بلند در راستای افزایش وفاداری کاربران و بهبود بخشیدن تجربه ی کاربری است. پس سعی کنید محتوایی برای مخاطبین خود فراهم کنید که بتوانند به سادگی استفاده و یا دانلود کنند.

قالب های محتوا

ویدیوکلیپ ها

ویدیو یکی از قدیمی ترین قالب های محتوا به حساب می آید که از زمان پیداش تلویزیون وجود داشته است. ویدیوها با ظهور سرویس های اشتراک ویدیو مانند یوتیوب وارد مرحله ی جدیدتری شده و به یکی از محبوب ترین فرمت های تولید محتوا تبدیل شدند. این روزها می توان از ویدیوکلیپ برای بالاتر بردن تعامل و انگیجمنت و البته ترافیک وبسایت استفاده کرد. البته ویدیو تنها در صورتی موفقیت شما را تضمین می کند که جذاب، آموزنده و سرگرم کننده باشد. بدین ترتیب مخاطب ارتباط بهتری با برند برقرار کرده و نام شما برای همیشه در خاطرش حک می شود.

توصیه فنی: لازم نیست تارانتینوی درون خود را بروز دهید. حتی ویدیوهای ساده هم می توانند در صورت جذاب و سرگرم کننده بودن بهترین تاثیر را روی برند شما باقی بگذارند.

پادکست

انسان از دیرباز عاشق قصه گفتن و قصه شنیدن بوده است و پادکست دقیقا همین نیاز انسان را برطرف می کند. یک فرمت محتوایی ساده با هزینه ی ساخت بسیار پایین که هر روز به طرفدارانش اضافه می شود. اکثرا افرادی سراغ پادکست می روند که فرصت زیادی برای مطالعه نداشته اما از کسب اطلاعات هم دریغ نمی کنند. قشری از جامعه که تعدادشان کم نیست! این افراد می توانند در حال دویدن، رانندگی، استفاده از شبکه ی حمل و نقل عمومی و… پادکست گوش کنند. شما هم می توانید تنها با یک گوشی تلفن همراه و یک برنامه ی ضبط صدا پادکست تولید کرده و برای رسیدن به مقاصد بازاریابی خود در پلتفرم های مختلف پخش پادکست مثل ساوند کلاد، اسپاتیفای، شنوتو، کست باکس و…  منتشرش کنید.

قالب های محتوا

پادکست لایو (زنده)

اگر در حال ضبط کردن پادکست، از خودمان لایو اینستاگرامی (یا هر شبکه ی دیگری که قابلیت پخش محتوای زنده را دارد) بگیریم چه؟ می توانم بگویم این یک اقدام بسیار جذاب و البته مخاطب پسند است. حتی برخی از سرویس های پخش پادکست هم قابلیت این را دارند که پادکست شما را به صورت زنده پخش کنند. درست مثل یک برنامه ی رادیویی! به علاوه از شبکه ی اجتماعی کلاب هاوس هم می توانید برای این کار استفاده کنید.

توصیه فنی: حتی اگر امکان پخش زنده هم ندارید، می توانید از مراحل ساخت پادکست گزارش ویدیویی تهیه کنید و بعدا در باقی شبکه های اجتماعی خود انتشار دهید. مردم عاشق اینگونه محتواها هستند.

تصاویر

درست است که تصویر یکی از قالب های محتوا است اما می توان آن را در دسته ی فرمت های محتوایی هم قرار داد. استفاده از تصویر چه به صورت تکی و چه لا به لای مطالب تاثیر بسیار شگرفتی در جذابیت وبسایت و وبلاگ شما خواهد گذاشت. استفاده از تصاویر در شبکه های اجتماعی هم بسیار توصیه شده و میزان مشارکت و تعامل مشتریان با برند را بیشتر می کند. همچنین می توانید از تصاویر در بدنه ی وبسایت خود نیز استفاده کرده تا ظاهری جذاب به آن ببخشید. در میان مطالب بلندبالای وبلاگ هم حتما از تصاویر استفاده کنید تا متون طولانی را به بخش های کوچک تر تقسیم کرده و همچنین نمره ی سئوی خوبی هم بگیرید. تصاویر می توانند در فرمت های محتوایی مختلفی نظیر اینفوگرافیک، تصاویر متحرک (gif) و میم (meme) به اشتراک گذاشته شوند.

اینفوگرافیک

همانطور که گفتیم تصویر یکی از قالب های محتوا به شمار می رود و انواع مختلفی هم دارد. یکی از این فرمت ها اینفوگرافیک است. در عصری که مردم اکثر وقت سر خاراندن هم ندارند، تاثیر اینفوگرافیک به شدت چشمگیر خواهد بود. وظیفه ی اینفوگرافیک این است که اطلاعات انبوهی را در قالب یک عکس با ظاهری جذاب به مخاطبین انتقال دهد. می توانید به صورت هفتگی یک اینفوگرافیک جذاب در وبسایت خود منتشر کنید و اثر مثبت این کار را در کوتاه مدت مشاهده کنید. نرخ بازگشت سرمایه در تولید این نوع محتوا بسیار بالا بوده و به همین جهت این فرمت محتوایی علاوه بر اینکه مردم را درگیر خود می کند، برای کسب و کارها نیز بسیار مفید است.

میم ها

میم یا عکس نوشته یکی دیگر از فرمت های محتوایی است که در قالب عکس و تصویر منتشر می شود. میم ها یک عکس (معمولا تکراری که به یکباره ترند می شود) هستند که نوشته ای (معمولا طنز) روی آنها وجود دارد. مضمون اکثر میم ها طنز است و به همین جهت یکی از محبوب ترین فرمت ها در قالب های محتوا به شمار می رود. عکس نوشته ها در شبکه های اجتماعی طرفداران بسیار زیادی دارند پس در استراتژی محتوای خود روی آنها حساب ویژه ای باز کنید.

موشن گرافیک

همانطور که گفتیم محتوای ویدیویی یکی از محبوب ترین قالب های محتوا به شمار می رود و موشن گرافیک نیز نوعی انیمیشن ویدیویی است که در زمانی کوتاه با استفاده از تصاویر متحرک، موسیقی و نریشن اطلاعات و یا ایده ی خاصی را به مخاطب منتقل می کند.

قالب های محتوا

وبینار

سال ۲۰۲۲ به دلیل شیوع ویروس کرونا سال وبینارها بود. زمانی که مردم نمی توانستند کنفرانس ها و جلسات مهم را به صورت حضوری برگزار کنند وبینار به کمک آنها شتافت و به نوعی بازی را عوض کرد. وبینار که در میان قالب های محتوا در دسته ی ویدیوها قرار می گیرد در معنای لغوی به معنی سمینار آنلاین است. این محتوا علاوه بر اینکه باعث افزایش آگاهی مردم از برند شما می شود دو مزیت دیگر هم دارد. اولین مزیت وبینار این است که تنها متقاضیان مشتاق در آن شرکت می کنند و همه ی شرکت کنندگان فقط به دنبال کسب علم هستند. دومین مزیتش هم فراهم آوردن امکان درآمدزایی با فروش بلیت است. در وبینار می توانید محصولات و خدمات خود را معرفی کرده و گامی مثبت در جهت برندینگ بردارید. به علاوه باید اعتراف کنم که وبینار بهترین روش ارتباط گرفتن با دیگر شرکت ها برای کسب و کارها بیزنس-تو-بیزنس B2B است.

کلاس های آنلاین

این روزها از کودک ۷ ساله بگیر تا دانشجوها و هنرجویان همگی با آموزش آنلاین آشنا هستند. برگزاری کلاس های آنلاین علاوه بر قابلیت جنبه ی کسب درآمدی که دارند، به صورت غیر مستقیم روی افزایش آگاهی از برند و فروش تاثیر می گذارند. کافی است نگاهی به وبسایت های مسترکلاس، هاب اسپات و یودمی که از بزرگترین مراجه آموزش آنلاین هستند نگاهی بیاندازید. این وبسایت ها به ارائه ی کلاس های آنلاین در موضوعات مختلف می پردازند و هر روز به تعداد دنبال کنندگان آنها اضافه می شود.

راهنما و دستورالعمل ها

انسان شیفته ی یادگیری است و همواره به دنبال این است که کارهای جدیدی انجام بدهد. به همین جهت محتواهایی که به آموزش قدم به قدم کارهای مختلف می پردازند برای مخاطبین شما بسیار جذاب خواهد بود. از نظر قالب های محتوا این نوع از محتوا می تواند در همه ی دسته های متن، ویدیو، صوت و تصویر تولید شود. کافی است مطالبی در جهت آموزش مرحله به مرحله ی کارهای مختلف آماده کنید تا از استقبال بیش از اندازه ی مخاطبین شگفت زده شوید.

شبکه های اجتماعی

بله همانطور که در مطلب «بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟» گفتم، این روزها تمایل اکثر مردم ارتباط برقرار کردن از طریق سوشیال مدیا است. کاربران هر روز از خواب بیدار شده و قبل از اینکه از خانه خارج شوند شبکه های اجتماعی را چک می کنند و این روند در طول روز (در هر فرصتی که پیدا کنند) ادامه دارد. پس چرا ما از این اشتیاق بیش از اندازه ی مردم به سوشیال مدیا استفاده نکنیم؟ پس سوشال مدیا مارکتینگ را دست کم نگیرید و شروع به تولید محتوا برای قرار دادن در اینستاگرام، یوتیوب، توییتر، لینکدین و… کنید.

حرفه ای ها این کار را می کنند: محتوای هر شبکه ی اجتماعی باید متناسب با ماهیت آن شبکه ی اجتماعی تولید شده باشد. محتوای اینستاگرامی را در توییتر منتشر نکنید! یا مثلا اگر ویدیویی در یوتیوب قرار داده اید، تنها به قرار دادن لینک آن روی صفحه ی اینستاگرام خود بسنده نکرده و ویدیو را بار دیگر روی اینستاگرام هم منتشر کنید تا از بیشترین ترافیک را از همه ی پلتفرم ها بگیرید.

قالب های محتوا

کتاب الکترونیکی

از نظر قالب های محتوا کتاب الکترونیکی در دسته های متن و تصویر قرار می گیرد. استفاده از این فرمت محتوایی روشی عالی برای رونق یک کسب و کار و افزایش آگاهی از برند است. این نوع از محتوا نسبتا تازه و جدید است و به شما این امکان را می دهد که با به نمایش گذاشتن دانش و تخصص فنی، اعتباری زیادی برای کسب و کار خود دست و پا کنید. نوشتن یک کتاب الکترونیکی و توزیع آن میان علاقمندان در سطح اینترنت به شما کمک می کند خیلی سریع اعتبار خود را به عنوان یک متخصص در زمینه های مختلف افزایش دهید. به علاوه اگر کتاب خیلی خوبی دارید می توانید با فروش آن درآمدزایی هم داشته باشید. کتاب الکترونیکی یا E-Book به صورت تضمینی اعتبار و انگیجمنت شما را بالا خواهد برد.

محتوای Embed شده

گاهی می توانید برای کمتر شدن حجم صفحات وبسایت و البته ایجاد تنوع به جای آپلود کردن ویدیو روی هاست وبسایت، ویدیو را روی سرویس های اشتراک ویدیو آپلود کرده و کد آن را در صفحه ویرایشگر HTML وبسایت خود قرار دهید. به این کار Embed کردن و به چنین محتوایی «محتوای Embed» یا «محتوای هیبرید» می گویند. این کار علاوه بر اینکه سرعت لودینگ صفحه را بالا می برد، تنوع بیشتری برای مخاطبین شما به ارمغان خواهد آورد. محتوای Embed تنها به ویدیوها محدود نشده و هر ابزاری که از وبسایت یا منبع دیگری بر روی وبسایت خود فراخوانی کنید در دسته محتواهای Embed شده قرار خواهد گرفت.

استریم کردن

گیمرها با واژه ی استریم آشنا هستند و خیلی از مردم (به خصوص جوانان) دوست دارند استریم بازی های مورد علاقه خود را ببینند. در استریم شما به صورت مستقیم با مخاطب خود ارتباط می گیرید و وی را در روند انجام کاری که در حال انجام دادنش هستید قرار می دهید. پلتفرم هایی مثل توییچ (Twitch) امکان استریم کردن را به راحتی در اختیار شما قرار می دهند.

ماجراجویی

مردم آنقدر خواهان به کمال رسیدن هستند که حتی دوست دارند رستگاری دیگران را هم تماشا کنند! و به همین جهت ماجراجویی و رسیدن به یک هدف مشخص بهترین روش داستان سرایی و روایت است. [highlight color=”yellow”]محتواهایی مثل سفرنامه ها، تحقیقات برای رسیدن به یک نتیجه ی مشخص، مراحل انجام کارهای مختلف و هر چیز دیگری که قابل روایت کردن بوده و ماجراجویی در آنها دخیل باشد به شدت برای مخاطبین جذاب هستند.[/highlight] این نوع محتوا هم از نظر قالب های محتوا می تواند در قالب متن، تصویر و ویدیو منتشر شود.

پست های لیستی

چه کسی دوست ندارد «لیست برترین سریال های تاریخ تلویزیون» یا «لیست عجیب ترین مکان های دنیا» را بخواند؟ این نوع محتوا طرفداران بسیاری دارد و می تواند افراد زیادی را مجاب به حضور در وبسایت و شبکه های اجتماعی شما کند. فقط فراموش نکنید لیست هایی که می سازید ساده و قابل فهم باشند و اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار دهند. پست های لیستی از نظر قالب های محتوا در دسته ی متن قرار می گیرد.

عکس های اسلایدی

این نوع محتوا را معمولا در اینستاگرام دیده اید. ده تصویر با نوشته های متفاوت که به روایت یک داستان می پردازند. عکس های اسلایدی یکی از روش های تولید پست های ماجراجویی است که می توانید از آن برای  تعریف یک داستان و رسیدن به نتیجه در انتهای اسلایدها استفاده کنید. این کار باعث ایجاد تعامل و انگیجمنت بیشتر می شود.


سخن آخر


قالب های محتوا

با اینکه تلاش کردم این مطلب شامل اکثر انواع محتوا در قالب های محتوا مختلف باشد، اما این فرمت ها آنقدر زیاد هستند که باز هم ممکن است تعدادی از آنها از زیر دستم در رفته باشند. اما مطمئن باشید در صورت مشاهده یا به خاطر آوردن انواع دیگر محتوا آنها را به انتهای این مطلب اضافه خواهم کرد تا مطلبی کامل و جامع در اختیارتان باشد.

این را هم بگویم که انتخاب بهترین فرمت های تولید محتوا برای کسب و کار یکی از مهم ترین تصمیم هایی است که هر مدیری باید بگیرد. خیلی از کسب و کارها این انتخاب را به عنوان یکی از بزرگترین چالش های خود معرفی کرده اند. به این خاطر بهتر است که این فرم ها و انواع آنها را بشناسید تا بتوانید انتخاب بهتری در این مورد داشته باشید.

و به عنوان توصیه ی آخرم می خواهم بگویم شناخت انواع محتوا در بحث بازاریابی محتوا آنقدر اهمیت دارد که ارزش این مطالعه را خواهد داشت. پس باز هم به همین مطلب اکتفا نکنید و برای کسب دانش بیشتر اینترنت را زیر و رو کنید. مطمئن باشید که در آینده از این کار خود پشیمان نخواهید شد.

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا