مدیریت و استارت‌آپ
موضوعات داغ

نکته هایی درباره مدیریت گروه و تیم سازی بی نقص

چطور می توانید تیمی بی نقص بسازید که دقیق و با کمترین مشکل کار خود را انجام دهد؟!

بالاخره روزی می رسد که مسئولیت مدیریت گروهی از افراد را به شما می سپارند و این فرصت می تواند نقطه عطف زندگی حرفه ای شما باشد. ممکن است این تجربه بسیار دلپذیر بوده و باعث پیشرفت شما شود اما از طرفی این امکان نیز وجود دارد که تبدیل به یک کابوس تکرار شونده شده و دیدگاه شما را نسبت به مدیریت برای همیشه تغییر دهد. در این مطلب به بررسی نکاتی می پردازیم که رعایت کردن آنها به یک تیم سازی بی نقص منجر خواهد شد. با استفاده از این نکات شما، تیمی که در اختیار دارید و البته مشتریانتان از نتیجه ی کار بسیار خرسند خواهید بود.

تیم سازی بی نقص

رک و مستقیم بگویید چه می خواهید

با تیم خود رک و بی پرده صحبت کنید و آنها را در جریان چیزی که می خواهید قرار دهید. دقیقا چه کاری باید انجام دهند؟ اگر به موقع و درست کارشان را انجام ندهند چه می شود؟ اگر در رویای یک تیم سازی بی نقص هستید، این نکات را به تیم خود بگویید و هیچوقت فکر نکنید افراد خودشان می دانند در هر شرایطی چه کاری باید انجام دهند. آنها همیشه نیاز دارند دستورات شما را بشنوند، به خصوص اگر به تازگی استخدام شده اند.

بیشتر بخوانید: پنج دلیل وسوسه‌انگیر برای فریلنسر شدن

البته استثناهایی هم وجود دارد. ممکن است در میان اعضای تیم فردی هم باشد که خلاقیت و شجاعت روبرو شدن با مشکلات از قبل پیشبینی نشده را داشته باشد. اگر چنین فردی در تیم خود دارید، قدرش را بدانید؛ اما ۹۹ درصد افراد نیمی از آنچه فکر می کنید می دانند هم نمی دانند!

تیم سازی بی نقص

تیم سازی بی نقص یعنی تیمی که بدون مدیر هم کار کند

وقتی مرحله اول را طی کردید و قدم به قدم وظایف هر فرد را مشخص نمودید، وقت این است کاری کنید که تیم کمترین نیاز را به شما داشته باشد. نکته ی کلیدی این است: تا جایی که می توانید روند انجام کار را خودکار کنید. مدیر یا صاحب کسب و کار باید تا جایی که می تواند در فعالیت های روزمره، مورد نیاز تیمش نباشد. ممکن است عجیب به نظر برسد اما هر چقدر گروه برای انجام کارهای کوچک کمتر به شما متکی باشد، قادر به انجام کارهای بزرگتری خواهید بود.

تیم سازی بی نقص

تعریف و تمجید فراموش نشود

تیم شما ساعات زیادی کار می کند تا رویای شرکت و سازمان به واقعیت تبدیل شود. البته که آنها انتخاب کرده اند برای شما کار کنند اما هفته ها و شاید ماه ها کار کردن روی یک پروژه حتی سرسخت ترین کارکنان را هم خسته می کند. اگر به دنبال یک تیم سازی بی نقص هستید، گاهی حتی یک تشکر و تعریف و تمجید ساده می تواند کارمند را بیش از پیش نسبت به کار هیجان زده کند. مردم دوست دارند بدانند کارشان دیده می شود و مدیران بابت کارشان از آنها متشکر هستند.

پادکست: اهمیت تولید محتوا در قرن بیست و یکم

اگر عملکرد تیم موفق است، شما یک تشکر به آنها بدهکار هستید. شاید باورتان نشود اما همین کار کوچک می تواند در میزان موفقیت یک پروژه تاثیر گذار باشد. صدها بار در انواع شرکت ها مشاهده شده است که یک تیم پرقدرت شروع به کار کرده اما پس از مدتی به دلیل عدم توانایی مدیریت در تعریف و تمجید از کارکنانش، کاملا از هم پاچیده و پروژه نابود شده است.

برای تیم سازی بی نقص از تیم خود دفاع کنید

اگر تا به حال مسئولیت گروهی را بر عهده نداشته اید، خبر بدی برای شما دارم. همه چیز تقصیر شماست! این بدین معناست که وقتی نوبت به تصمیم گیری می رسد، شما آخرین تصمیم گیرنده هستید. قاضی، هیئت منصفه و مامور اعدام خود شما خواهید بود و همزمان طناب دار هم گردن خودتان است!! یعنی مسئول اشتباهات تیم شما هستید. آنها نیز از شما انتظار دارند که در برابر خشم و اعتراضات مشتریان و مدیران از آنها محافظت کنید. تنها در مقابل این لطف است که برای شما کار می کنند و اجازه می دهند مدیریتشان کنید.

تیم سازی بی نقص

تیم را الک کنید

این قانون قابل مذاکره نیست! همیشه باید بهای قدرت داشتن را پرداخت و در زمینه ی مدیریت، این بها مسئولیت هایی است که بر عهده مدیران گذاشته می شود. اما این بدین معنا نیست که تیم هیچ مسئولیتی ندارد! تیم باید مستقیما به شما پاسخگو باشد و شما هم تا میزان خاصی می توانید از خود انعطاف به خرج بدهید. برای مثال می توانید به هر کس فرصت سه اشتباه تعیین کننده بدهید اما بعد از اینکه چوب خطش پر شد باید بلافاصله او را با فرد دیگری جایگزین کنید. تیم سازی بی نقص نیازمند اقتدار هم هست. تیم شما تنها باید جایی برای افراد موفق باشد.

به سختی استخدام کنید و به راحتی اخراج!

اگر کسی وظایفش را به درستی انجام نمی دهد، بهتر است هر چه زودتر عذرش را بخواهید. امید به درست شدن چنین کارمندی تنها به زیادتر شدن مشکلات ختم می شود. شما این را به کارمندان درجه یک خود بدهکارید که از شر کارمندان درجه دو و سه خلاصشان کنید. هدف تشکیل تیمی متشکل از کارمندان درجه یک است و بس. با این کار همه چیز راحت تر پیش خواهد رفت و می توانید تمرکز خود را روی فراهم آوردن باقی نیازهای تیم کنید. این کار درست مثل هرس کردن قسمت های خراب گیاهان است.

تیم سازی بی نقص

حقوق تیم باید توسط خود تیم پرداخت شود!

همیشه مطمئن شوید که اعضای تیم برای شما یا مشتریانتان سودآور هستند. هیچوقت به هیچکس بیشتر از سودی که برای شما به همراه دارد حقوق پرداخت نکنید. هر کدام از اعضای تیم باید خودش حقوق خودش را پرداخت کند و اگر کسی چنین سودی برای شرکت ندارد بهتر است که اخراجش کنید.

پادکست: تولید محتوا یعنی چی؟

شاید بی رحمانه به نظر برسد اما در نظر داشته باشید که شما به افراد درجه یک در تیمتان نیاز دارید نه افرادی که با عملکرد ضعیف خود روحیه تیمی را پایین بیاورند. اگر در حال کار کردن برای مشتری یا مدیر بالادست خود هستید، در قبال سودآوری کسب و کار آنها مسئولیت دارید. اگر هم خودتان صاحب کسب و کار هستید، در قبال خودتان و هر کسی که به موفقیت شرکت اهمیت می دهد مسئول خواهید بود. این کار به حسابداری و محاسبه دقیق سود و زیان وابسته است. پس اگر در این کارها ماهر نیستید، کسی را استخدام کنید که مهارتش را داشته باشد.

شما در خصوص تیم سازی بی نقص چه فکری می کنید؟

آیا قبلا در کسوت مدیر یک تیم فعالیت کرده اید؟ اگر بله، چه توصیه هایی برای افرادی دارید که برای اولین بار قرار است چنین مسئولیتی را بر عهده بگیرند؟ به نظرتان چطور می شود بهترین بازخورد را از تک تک اعضای تیم گرفت؟ ممنون می شویم که تجربیات خود را زیر همین پست با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا