دیجیتال مارکتینگمدیریت و استارت‌آپ
موضوعات داغ

۵ نکته مهم برای انتخاب نام برند که باید بدانید

با این نکات می توانید بهترین اسم را برای برند خود انتخاب کنید.

انتخاب یک نام برند که قرار است تا مدت‌ها معرف شما و محصولتان باشد از مقدمات اولیه و حیاتی ایجاد یک کسب‌وکار است. دقیقاً به همین خاطر است که باید در مورد انتخاب نام برند حساسیت زیادی به خرج دهید تا بازگوکنندۀ داستان برند شما باشد. شاید این کار در نگاه اول سخت و دلهره‌آور به نظر نرسد؛ اما نیازمند درنظرگرفتن نکات بسیار زیادی است. نکاتی که محصولات یا خدمات شما را تعریف می‌کنند.

فراموش نکنید که در آخر اسم، آیکون و لوگوتایپ مخصوصی که برای کارتان در نظر می‌گیرید ماهیت برند شما را به‌عنوان یک نام سمبلیک تشکیل می‌دهند. پس اگر هنوز هم نمی‌دانید باید چگونه برای برند خود اسم انتخاب کنیم، ادامۀ مطلب را که یک راهنمای انتخاب نام برند است از دست ندهید.

انتخاب نام برند

انتخاب نام برند بر اساس نیازهای وب و اینترنت

در عصری که اینترنت دنیای بازاریابی را دگرگون کرده است، همۀ مدیران برای اطمینان حاصل‌کردن از موفقیت برند خود باید آن را در سطح اینترنت معرفی کنند. دقیقاً به همین علت است که زمان انتخاب اسم برند باید آن را به‌گونه‌ای طراحی کنید که قابل‌استفاده در اینترنت (وب‌فرندلی یا وب دوستانه) و منطبق بر اصول دیجیتال مارکتینگ باشد.

منظور دقیق این است که باید اسم برند خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که به‌راحتی در اینترنت پیدا شده و قابل‌دسترسی باشد. به زبان دیگر کاربرانی که قصد استفاده از خدمات شما را دارند باید بتوانند با کمترین چالش شما را پیدا کرده و در موردتان اطلاعات کسب کنند.

اولین قدم برای استفاده از اینترنت در راستای رسیدن به اهداف بازاریابی ایجاد یک وب‌سایت رسمی و انتخاب یک آدرس ساده و به‌یادماندنی برای آن است. آدرسی که باید با نام برند همخوانی داشته و درعین‌حال به‌راحتی در خاطر بماند. پس انتخاب یک نام که عاری از هرگونه پیچیدگی معنایی باشد بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

انتخاب نام برند

برای مثال WWW.TCHM.COM و WWW.TCHMEDICAL.COM را با یکدیگر مقایسه کنید. آدرس دوم ساده‌تر در خاطر باقی می ماند چرا که ما TCH و  MEDICAL را به‌صورت جداگانه حفظ می کنیم و TCHM که یک نام اختصاری است یک کلمۀ واقعی و با معنی نیست.

پس از انتخاب یک نام ساده که به‌عنوان آدرس وب‌سایت هم قابل‌استفاده باشد، نوبت به چک‌کردن شبکه‌های اجتماعی می‌رسد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این روزها به یک امر ضروری تبدیل شده است و هر کسب‌وکاری برای کسب موفقیت به آنها احتیاج خواهد داشت. در نتیجه مرحلۀ دوم این است که شبکه‌های اجتماعی را جستجو کرده و از اینکه پیج یا کانال دیگری به نام کسب‌وکار ما در آنها ثبت نشده باشد مطمئن شویم.

از دیگر چیزهایی که باید قبل از نهایی کردن نام برند چک کنید می‌توانم به آدرس ایمیل و سهولت بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر (سئو) برای اسم برند اشاره کنم.

انتخاب نام برند بر اساس سادگی تلفظ و فرم نوشتاری

هر چه نام انتخاب شده توسط شما ساده‌تر تلفظ شود، تبلیغات دهان‌به‌دهان بیشتری خواهد داشت. می‌توانم در مورد فرم نوشتاری و املای آن نیز همین جملات را تکرار کنم. چرا که اسم هرچقدر ساده‌تر باشد، راحت‌تر به‌خاطر سپرده خواهد شد.

انتخاب نام برند

گاهی اوقات تلفظ و املای کلمات با یکدیگر همخوانی ندارد و همین موضوع باعث سردرگمی مشتریان خواهد شد. برای مثال با اینکه برند زیراکس (Xerox) در گذشته به‌شدت معروف شده و حتی به‌صورت خودجوش به‌عنوان هم معنی کلمۀ فتوکپی استفاده می‌شد، اما مردم در ابتدا به هنگام نوشتن املای صحیح آن مشکلات فراوانی داشتند. آنها معمولاً املای کلمه را به همان صورت که می‌شنیدند (Zerox) نگارش می‌کردند. اتفاقی که باعث می‌شد خیلی از مشتریان نتوانند وب‌سایت رسمی زیراکس را پیدا کنند.

پس فراموش نکنید که سادگی تلفظ و فرم نوشتاری در انتخاب نام برند یک اصل بسیار مهم و غیرقابل‌انکار است.

انتخاب اسم برند بر اساس ذات کسب‌وکار

اسم برند شما باید چه از نظر نوشتاری و چه از نظر معنوی با دیگر کسب‌وکارها متمایز باشد. پس هنگام انتخاب اسم برند باید روی وجه تمایز خود با دیگر برندها مانور دهید.

همچنین تمرکز اسم می‌تواند روی نقاط قوت برند یا ماهیت محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید باشد. چنین نامی به مشتریان این امکان را می‌دهد که محصولات شرکت را بدون زحمت شناسایی کرده و آن را به‌خاطر بسپارند.

انتخاب نام برند

یکی دیگر از تکنیک‌های انتخاب نام برند، استفاده‌کردن از جنبۀ احساسی آن است! به زبان ساده‌تر می‌توانید وجه تمایز، نقطه قوت و محصولات خود را کنار گذاشته و روی احساسی که بعد از استفاده از محصول به مشتری دست می‌دهد مانور دهید. مثل نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای قهوۀ استارباکس (Starbucks) که خودبه‌خود به شما احساس انرژی می‌دهد. همان حسی که بعد از خوردن یک قهوۀ صبحگاهی پیدا خواهید کرد.

انتخاب اسم برند بر اساس جذابیت

درست است که بارها روی سادگی نام برند تأکید کردم؛ اما برای این که سر زبان‌ها بیافتید باید حس کنجکاوی مخاطبین را هم تحریک کنید. استفاده از اسم‌هایی که خیلی وصفی و سرراست هستند ممکن است این کنجکاوی را از بین ببرد.

قبل از اینکه اسم نهایی برند خود را انتخاب کنید اسامی رقبای خود را بررسی کنید و ببینید از چه تکنیک‌هایی استفاده کرده‌اند. به این نکته توجه کنید که اکثر اسم‌ها شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. شما باید این الگو را کشف کرده و تلاش کنید اسمی که انتخاب می‌کنید شبیه به رقبایی که دارید نباشد.

به زبان دیگر اسم شما باید آن‌قدر جذاب باشد که شما را از همکاران خود متمایز کند.

خودتان را جای مشتری بگذارید. اگر قرار باشد از بین چند وب‌سایت که محصولات تقریباً یکسانی به فروش می‌رسانند و شهرتی برابر دارند یکی را انتخاب کنید، انتخاب شما کدام وب‌سایت خواهد بود؟ مشخص است؛ وب‌سایتی که اسم متفاوت و جذابی دارد.

انتخاب نام برند بر اساس لوگوی شرکت

اسم و لوگوی شرکت دو دوست جدایی‌ناپذیر از یکدیگر هستند. اگر می‌خواهید برندینگ موفقی داشته باشید باید کاری کنید که مردم بتوانند لوگو را با نام تجاری شناسایی کنند.

انتخاب نام برند

واضح‌ترین مثالی که می‌توانم بیاورم لوگوی شرکت اپل است. یک سیب گاز زده شده که هماهنگی کاملی با نام تجاری شرکت دارد. اپل با این انتخاب هوشمندانه کاری کرده است که نام و نشانش به‌سادگی در ذهن شما باقی بماند. حالا هم نامش را به‌راحتی حفظ می‌کنید و هم حافظۀ بصری‌تان این سیب را همیشه در خود ذخیره خواهد کرد.

حالا که به ارتباط عمیق بین نام و لوگوی کسب‌وکار پی بردید، باید نامی انتخاب کنید که به طراح لوگوی شما آزادی عمل بیشتری بدهد.

بشخصه فکر می‌کنم یک آیکون تأثیر بهتری نسبت به لوگوتایپ دارد. پس می‌توانید انتخاب نام برند خود را به گونه انجام دهید که بتوان آن را به‌صورت سمبلیک به یک شیء نسبت داد.

انتخاب نام برند

سخن آخر

در انتها باید بگویم که انتخاب اسم برای کسب‌وکاری که قرار است از این به بعد حداقل ۷۰ درصد فکروذکر شما را به خود مشغول کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تغیر نام برند کار آسانی نیست پس اسمی که انتخاب می‌کنید با کسب‌وکار شما عجین شده و تا مدت‌ها با آن باقی خواهد ماند. در نتیجۀ همۀ این صحبت‌ها، به نظرم انتخاب یک اسم مناسب برای برند تازه‌تأسیس شما اولین کاری است که پس از تشخیص ماهیت آن باید انجام دهید.

 

منبع: www.hongkiat.com

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا