بازاریابی محتواپیشنهاد سردبیر
موضوعات داغ

صفر تا صد تولید محتوا | آموزش قدم به قدم محتوانویسی

همه ی دانش و نکاتی که برای تولید محتوای باکیفیت و تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا نیاز دارید را در این مطلب مطالعه کنید.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

امروز کمتر کسی پیدا می شود که چیزی از تولید محتوا نشنیده باشد. این دو کلمه این روزها بخشی جدایی ناپذیر از زندگی همه ی ما شده اند که هر روز آنها را می شنویم یا بر زبان می آوریم. اما آیا تا به حال به صورت آکادمیک به معنی دقیق محتوا یا تولید آن فکر کرده اید؟ آیا می دانید چگونه باید به خلق محتوا بپردازید و از اهمیت ایجاد محتوای ارزشمند در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال مطلع هستید؟ آیا می دانید کارشناس تولید محتوا باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در مورد بازارکار تولید و خلق محتوا اطلاعات بدردبخوری دارید؟ امروز می خواهیم با یکدیگر به جواب این سوالات رسیده و علاوه بر بررسی اصطلاحات تخصصی این رشته، یک راهنمای کلی تولیدمحتوا و علی الخصوص تولید محتوای دیجیتال برای شما به یادگار باقی بگذاریم.

در این مقاله مطالعه خواهید کرد:


محتوا چیست؟


برای ساخت محتوا اول باید بدانید چه چیزی را می توان محتوا خطاب کرد! از نظر لغوی برای کلمه ی محتوا در زبان فارسی معادل های مختلفی نظیر فحوا، متن، مضمون، درونمایه و بن مایه در نظر گرفته اند و فرهنگ عمید نیز آن را مجاز از «آنچه در یک سخن قصد شده یا مضمون سخن» تعریف کرده است. معانی که همگی در نوع خود درست هستند اما وقتی صحبت از تولیدمحتوا می شود منظورمان صد در صد چیز دیگری خواهد بود.

مشکل اصلی اینجاست که تقریبا هیچ تعریف مشخصی برای محتوا و به خصوص محتوای دیجیتال وجود ندارد که اکثر کارشناسان آن را به عنوان مرجع در نظر بگیرند. تنوع تعاریفی که از این موضوع شده آنقدر زیاد هستند که شاید بتوانیم بگوییم هیچوقت نمی شود معنی دقیقی از آن بدست آورد. پس بهتر است برای بحث در این مورد به تعاریفی که هر شخص از محتوا برای خود دارد توجه کنیم.

در واقع می توان گفت محتوا همه ی پیام ها و اطلاعاتی است که علاوه بر اینکه برای انسان قابل درک و استفاده هستند، ساختار مشخصی داشته و فرآیند ویرایش نیز در مورد آنها قابل اعمال است. حال می خواهد در قالب یک مقاله دانشگاهی آکادمیک باشد یا یک پست اینستاگرامی کوتاه! پس با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که محتوا و تولید آن مهمان یکی دو روزه ی ما نبوده و دقیقا از زمانی که انسان شروع به انتقال اطلاعات خود به دیگران کرده وجود داشته اند. یعنی از همان اولین نقاشی کشیده شده روی دیواره های غار که هم قابل ویرایش بوده و هم اطلاعات قابل درکی به دیگران می رسانده است!

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

اما این روزها با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و نیاز مبرمی که ما برای پیشبرد اهداف خود به آن داریم، روش های انتقال اطلاعات آنقدر زیاد شده اند که گاهی شمارشان از دستمان در می رود. این روزها هر پیامی در هر قالب و رسانه ای که اطلاعاتی به ما منتقل کند را می توان محتوای دیجیتال نامید. محتوای دیجیتال همه ی ویژگی های محتوای معمولی را داراست اما با این تفاوت که برای انتقال و ذخیره سازی آن از زیرساخت های دیجیتالی استفاده می شود.

با این تعریف که برای درک بهتر مباحث بیان کردیم می توان محتواهایی مثل مقالات وبسایت ها، فایل های صوتی و پادکست ها، محتوای ویدیویی، محصولات آموزشی، پست های شبکه های اجتماعی و ایمیل ها را در دسته ی محتوای دیجیتالی قرار داد.


تولید محتوا یعنی چه؟


اگر محتوا را همین چیزی که گفتیم در نظر بگیریم، یافتن تعریف مناسبی برای تولید و ایجاد محتوا سخت نیست. با توجه به صحبت های بالا می شود گفت تولید محتوا یعنی:

خلق و انتشار (روی بسترهای مختلف) هر چیزی که برای انسان ها قابل درک باشد.

پس یعنی تمام پست هایی که هر روز روی صفحه اینستاگرام شخصی خودتان منتشر می کنید هم محتوا محسوب می شوند؟ آیا می شود از انشا نوشتن پول در آورد؟ اگر ماجرا به همین سادگی است چرا همه ی کسب و کارها در به در دنبال کارشناس تولید محتوا یا شرکت های تولید کننده محتوا می گردند؟

جواب این سوال ها در تفاوت میان تولید محتوا و بازاریابی محتوا نهفته است!


بازاریابی محتوایی چیست؟


ژانویه ی ۱۹۹۶ بود که بیل گیتس آن اظهار نظر معروفش در رابطه با تولید محتوا را بیان کرد: محتوا پادشاه است! ( Content Is King)

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

گیتس جوان آن روزها در وبلاگ مایکروسافت نوشت:

محتوا همان چیزی است که از آن انتظار درآمد بالایی دارم. درست مثل تلویزیون! افرادی در آینده موفق خواهند بود که از فضای اینترنت برای ارائه تجربیات، ایده ها و محصولات خود استفاده کنند. اتفاقی که تنها با تولید و انتشار محتوا ممکن خواهد بود. بیل گیتس – وبلاگ مایکروسافت – سال ۱۹۹۶

امروز که در سال ۲۰۲۲ قرار داریم، محتوا هنوز هم نقش پررنگی در بازاریابی اینترنتی ایفا می کند. نقشی که گمان نمی کنم به این زودی ها کمرنگ شود. پس باید دقیقا بدانیم که با چه چیزی سر و کار داریم تا بتوانیم به عنوان یک کارشناس تولید محتوا بهترین عملکرد را از خود بر جای بگذاریم.

تولید محتوا در بازاریابی محتوا تعریف متفاوت تری دارد:

در این حوزه منظور از تولید محتوا فرآیند انتخاب موضوع بر اساس نیاز مخاطبین و تولید محتوایی ارزشمند، اصولی و سئومحور با توجه به موضوعاتی است که از قبل انتخاب کرده ایم.

درک این تعریف آنقدرها که به نظر می رسد هم سخت نیست. منظور کلی این است که باید به تولید محتوایی بپردازیم که کاربر یا مخاطب آن را بپسندد. با این کار می توانیم کاری کنیم که این مخاطب به کارمان علاقمند شده و در نتیجه او را به سمت خرید محصولات، استفاده از خدمات یا اهداف دیگر خود سوق دهیم. پس هدف از تولید محتوا این است که بتوانیم محصول یا خدماتی را بفروشیم که نیاز کاربر را رفع می کنند و یا به شناخته شدن برند خود کمک کنیم.

با این تعریف هر چیزی که این روزها در دنیای وسیع اینترنت می خوانید، می شنوید یا می بینید را می توان در دسته ی محتوای دیجیتالی یا محتوای الکترونیکی قرار داد. مقالات و اخبار روی وبسایت ها، ویدیوهای یوتیوب، پادکست ها، ویدیوهای کوتاه اینستاگرام، استوری ها، پست های تلگرام و در کل همه ی آن چیزی که این روزها بسیار با آنها درگیر هستیم، همگی جزو محتواهای الکترونیکی محسوب می شوند.

حالا و با این اطلاعات متوجه می شویم که تولید محتوا تنها یک بخش از چرخه ی بازاریابی مبتنی بر محتوا است.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

چرخه ی بازاریابی محتوا شامل این مراحل می شود:

  • هدف گذاری برای محتوا سازی
  • نوشتن و تدوین استراتژی محتوا
  • تولید محتوا
  • توزیع و انتشار محتوا
  • تحلیل داده ها
  • بروزرسانی و اصلاح مطالب

ساخت و خلق محتوا بدون انجام این چرخه و به تنهایی فایده ی چندانی برای وبسایت شما نخواهد داشت. چرا که تولید محتوایی برای برند شما مفید خواهد بود که بتوانید با آن درآمدزایی کنید.

بازاریابی محتوا تنها تکنیک بازاریابی موثری است که باقی مانده! ست گودین – متخصص دیجیتال مارکتینگ


چرا تولید محتوا اینقدر اهمیت دارد؟


در عصری که تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است، دنیای دیجیتال عرصه ای جدید برای همه ی شرکت ها و کسب و کارها فراهم آورده تا با استفاده از آن بتوانند به اهداف خود برسند. دنیایی پر از شگفتی که درگاه ورود به آن موتورهای جستجوگر (به خصوص گوگل) هستند. حتی اگر از چشم یک فرد عادی که استفاده ی کمی از اینترنت می کند هم به این دنیا نگاه کنید، متوجه اهمیت وجودش خواهید شد. این روزها پدر و مادرها و حتی پدربزرگ و مادربزرگ ها هم در گوگل به دنبال جوابی برای سوالات متعدد خود می گردند!

چه فرصتی بهتر از این می توان برای صاحبان کسب و کارها متصور شد؟ رسوخ بیش از اندازه ی موتورهای جستجوگر در زندگی روزمره ی همه ی افراد جامعه، بستری بسیار پربار برای مدیران و صاحبان کسب و کار است تا فروش محصول و خدمات و آگاهی از برند خود را افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موتورهای جستجوگر می توانید مطلب موتور جستجو چگونه کار می کند را مطالعه کنید.

اما برای رسیدن به این مهم باید از دریچه ی تولید محتوا عبور کنید. مهم ترین قسمت از تلاش های بازاریابی تیم شما باید همین تولید و ایجاد محتوا باشد. چرا که محتوای ارزشمند به شما این فرصت را می دهد که اعتماد و ارتباطی ناگسستنی با کاربران و مخاطبین خود ایجاد کنید. تولید محتوا برای سایت یا دیگر بسترهای ارتباطی دیجیتالی که دارید آنقدر با اهمیت است که حتی می توانید آن را به عنوان مرجعی برای دیگر تکنیک های بازاریابی خود در نظر بگیرید.

رابطه های بر اساس اعتماد شکل می گیرند و محتوا دقیقا همان چیزی است که رابطه می سازد. این اعتماد در نهایت باعث بازگشت سرمایه و افزایش درآمد برای کسب و کار می شود. اندرو دیویس – نویسنده و سخنران

 

بیایید با یک مثال که برای خودم اتفاق افتاده بار دیگر به اهمیت ایجاد ارتباط و اعتماد با مشتریان بالقوه از طریق تولید محتوا را بررسی کنیم:

در نظر بگیرید پس از یک روز سخت کاری از محل کار به خانه خود بازگشتید و می خواهید با یک دوش آب گرم، خستگی کل روز را از بدن خود در بیاورید. با باز کردن شیر آب گرم متوجه می شوید که پیکج شما از کار افتاده و پس از بررسی پکیج می فهمید یک یا دو چراغ روی آن در حال چشمک زدن هستند. اولین کاری که می کنید چیست؟ مسلما گوگل را باز کرده و به جستجوی مشکلاتی که ممکن است برای پکیج رخ داده باشد می پردازید. در نتایج گوگل بالاخره مطلب یا ویدیویی را پیدا می کنید که راهکار مناسبی به شما ارائه کرده که حتی اگر مشکل را به طور کلی حل نکند کمی از دغدغه ی شما را کاهش می دهد. در انتهای مطلب یا ویدیو جملاتی از جنس اعتماد مشاهده خواهید کرد: اگر مشکلات دیگری از این قبیل داشتید روی کمک ما حساب کنید.

آیا این تجربه شما را ترغیب به خرید یا استفاده از خدمات تولیدکننده ی آن نمی کند؟ مطمئن باشید اگر لازم به تعمیر یا تعویض قطعات دستگاه باشد سراغ محصولات یا تعمیرکاران همین وبسایت خواهید رفت. اینجاست که اهمیت تولید محتوای متنی یا ویدیویی اثر خود را گذاشته و شما را به برندی قابل اعتماد با فروش بالا تبدیل می کند. به خصوص اگر جزو نتایج اول گوگل باشید تا مخاطب در همان یک یا دو کلیک ابتدایی وبسایت شما را پیدا کند!

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

محتوای سایت شما دقیقا همان چیزی است که شما را در بین نتایج اولیه ی گوگل قرار می دهد. نگاهی به ویترینی که گوگل از نتایج جستجو فراهم آورده بیاندازید. قرار گرفتن در صدر فهرست گوگل برای شما قدرتی بیش از حد انتظار فراهم خواهد آورد. پس باید با تکیه بر اصول تولید محتوا برای سایت به تولید محتوای متنی یا ویدیویی برای وب سایت خود روی بیاورید. البته علاوه بر تولید محتوای خوب، باید اصول سئو (SEO) را هم رعایت کنید که این موضوع اصلی بحث امروز ما نیست.

با محتوا نویسی کسب و کار شما در گوگل که می توان آن را بزرگترین بستر برای تبلیغات آنلاین نامید ثبت خواهد شد. پس از آن مخاطب محتوای شما را خواهید دید و اگر مطالب آن را آموزنده و بدردبخور ببیند به کارتان مشتاق خواهد شد. اشتیاقی که در نهایت واکنش هایی مثل خرید، به اشتراک گذاشتن مطلب و یا حتی یک کامنت منجر می شود. این از اصول اولیه ی افزایش آگاهی برند است و باعث بالا رفتن تعامل کاربر و همراهی مشتریان بالقوه با کانال ارتباطی شما می شود.

محتوا سازی که بر پایه ی اصول تولید محتوا بنا شده باشد کاربران را درگیر می کند و باعث می شود آنها به مدت طولانی تری در وب سایت شما وقت بگذرانند. این اتفاق همیشه به نفع شما خواهد بود چرا که باعث پیشی گرفتن برند شما از رقبایتان خواهد شد. اگر محتوای تولید شده توسط شما به خوبی نیازهای کاربر را درک کرده و آنها را برطرف کند، دوستان جدیدی برای برند خود پیدا کرده اید که از شما خرید کرده و بدون اینکه بدانند در حال افزایش رتبه ی وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نیز هستند.


آموزش قدم به قدم محتوا سازی


حالا با دانشی که از اهمیت تولید محتوای دیجیتال به دست آورده اید، باید مراحل تولید محتوا را بشناسید. انواع تولید محتوا نظیر محتوا نویسی در سایت، ساخت محتوای ویدیویی، ایجاد عکس و تولید محتوای صوتی همگی از یک سری اصول یکسان استفاده می کنند که در این بخش می خواهم به شما بگویم. با قدم برداشتن در این مسیر می توانید خیلی زود از نظر تولید محتوا الکترونیکی به یک کارشناس خبره تبدیل شوید. البته اگر جدیت کافی را در یادگیری تولید محتوای اینترنتی داشته باشید.

قدم اول: شناخت محتوا

بی دلیل اولین پاراگراف های این متن آموزش ساخت محتوای الکترونیکی را به شناخت معنی و مفهوم محتوا اختصاص نداده ایم. اولین قدم در راستای تولید محتوای تخصصی و ارزشمند همین «شناخت محتوا» است. برای اینکه بتوانید در این رشته به موفقیت کامل برسید، باید بدانید با چه چیزی سر و کار خواهید داشت. اما حالا که محتوا را می شناسیم، باید یک هدف گذاری کلی یا یک سیاست اجرایی اصلی برای وبسایت یا دیگر کانال های ارتباطی خود در نظر بگیرید. البته همیشه می توانید سیاست های خود را تغییر دهید. علم بازاریابی روز به روز در حال گسترش یافتن است و شما نیز باید هر روز به دنبال بروزرسانی سیاست ها و تصمیمات کلان خود در زمینه تولید محتوا باشید.

 به همین منظور هر بار که سیاست سازمانی خود را در رابطه با تولید محتوا تغییر می دهید، باید جواب پنج سوال اصلی زیر را بدهید:

چه چیزی منتشر خواهید کرد؟

اطلاعاتی که در اختیار مخاطب قرار می دهید ترکیبی از مهم ترین ایده هایی است که باید بداند. پس اول باید بنشینید و تصمیم بگیرید که قرار است چه مشکل یا دغدغه ای را برای مخاطب حل کنید.

ما باید متوقف کردن مردم از دیدن چیزی که به آن علاقه دارند را به اتمام رسانده و خودمان به چیزی تبدیل شویم که مردم دوست دارند ببینند! کریگ دیویس – متخصص بازاریابی

هدف از انجام این کار چیست؟

چرا خودتان را برای تولید این محتوا به زحمت می اندازید؟ قرار است کاربر با خواندن، دیدن یا شنیدن این محتوا چه احساسی داشته باشد؟ این از اصول محتوا نویسی یا ساخت انواع دیگر محتوا است که هدف خاصی طراحی کنید و با تمام قوا روی رسیدن به همان هدف وقت بگذارید.

مخاطب شما چه کسی است؟

خیلی از مواقع شرکت ها یا کسب و کارهایی را می بینم که بدون شناختن مخاطب خود به تولید محتوای آموزشی یا محتوای سرگرم کننده یا هر دسته بندی محتوایی دیگری می پردازند. این کار واقعا اشتباه است! مخاطبین وبسایت من علاقمندان به حوزه ی تولید محتوا هستند؛ چرا باید برایشان مطلب یا ویدیویی از زیبایی های کشور ترکیه بنویسم؟ آیا آنها در این وبسایت به دنبال چنین مطالبی می گردند؟ مسلما پاسخ خیر است!

پس ابتدا سعی کنید مخاطب خود را به درستی بشناسید و سپس در راستای رسیدن به هدف خود، گره از مشکلات آنها باز کنید.

کانال ارتباطی شما چه خواهد بود؟

بعد از اینکه مراحل بالا را طی کردید باید در مورد کانال ارتباطی خود با مشتریان تصمیم بگیرید. وب سایت و گوگل را انتخاب می کنید یا پست های اینستاگرام؟ به خودتان مربوط است اما این هم با شناخت مخاطبین رابطه ی مستقیمی دارد. با اینکه داشتن یک وبسایت حرفه ای برای هر کسب و کاری ضروری است، اما اگر مخاطبین شما بیشتر در اینستاگرام حضور دارند باید تمرکز اصلی خود را روی این شبکه ی اجتماعی بگذارید.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

فرم محتوایی که می سازید چیست؟

مشخصا اولین چیزی که بعد از شنیدن تولید محتوا به ذهنتان می رسد، متن و نوشته است. در صورتی که محتواها در دسته های مختلفی قرار می گیرند و در واقع چهار قالب اصلی برای تولید محتوا داریم:

  • متن
  • صوت
  • ویدیو
  • تصویر

شناخت این دسته بندی ها و قالب های تولید محتوا برای کسب و کار شما به شدت اهمیت خواهد داشت چون در همین قدم اول است که باید تصمیم بگیرید محتوای شما قرار است در کدامیک از این قالب ها قرار بگیرد تا بهترین نتیجه را در بر داشته باشد. انتخاب این فرم و قالب هم به شناخت شما از مشتری بر می گردد. اگر یک شرکت تولید سمعک هستید تولید کردن پادکست به هیچ درد نمی خورد. این هم یک مثال خیلی واضح!

قدم دوم: استانداردسازی مطالب

روش های تولید محتوا زیاد هستند و یک تولید کننده محتوا باید همه ی آنها را امتحان کند. اما همه ی این روش ها نیاز به استانداردسازی شدن دارند. به خصوص اگر تولید محتوای متنی می کنید، باید بتوانید استانداردهای گوگل که با نام سئو (SEO) شناخته می شوند را رعایت کرده تا رتبه ی خوبی در نتایج جستجوی گوگل بگیرید. گوگل بهترین بستر را برای رساندن حرف های شما به گوش مخاطبین فراهم آورده است و در ازای این لطف بزرگ از شما انتظار دارد به قوانینی که خودش وضع کرده احترام بگذارید.

سئو یک کلمه ی مخفف از حروف ابتدایی کلمات Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است.

یک کتاب قانون نوشته شده توسط گوگل که به شما می گوید برای رسیدن به رتبه های بالا در نتایج جستجو باید چه کارهایی انجام دهید. اینجاست که اصول سئو در تولید محتوا اهمیت پیدا می کنند. در واقع محتوای سئو شده محتوایی است که متناسب با استانداردهای گوگل تولید شده و خوراک خزنده های جمع آوری اطلاعات گوگل است. پس اینجا علاوه بر اینکه باید نیاز مخاطب را در نظر بگیریم، باید احترام گوگل را هم نگه داشته و قوانینش را رعایت کنیم. در این صورت است که می توانیم با گرفتن یک رتبه ی خوب، بیشتر خودمان را در معرض نمایش قرار دهیم.

قدم سوم: انتشار و اشتراک گذاری

حتی اگر بهترین محتوای دنیا را هم تولید کرده باشید تا وقتی کسی آن را ندیده و نخوانده باشد به هدف اصلی خود نرسیده اید. روش های زیادی هم برای انتشار محتوایی که تولید کرده اید وجود دارند که همین مشکل را برطرف کنند. شبکه های اجتماعی مختلف، پلتفرم های تبلیغات کلیکی، رپورتاژ و سایر ابزارهای اشتراک گذاری مطالب گاه رایگان و گاه با پرداخت هزینه برای شما قابل استفاده هستند. فقط کافی است اطلاعات خود را در مورد نحوه عملکرد آنها تکمیل کرده و مطالب خود را با مخاطبین بالقوه ای که این سرویس ها به سوی شما روانه می کنند به اشتراک بگذارید.

محتوا آتش است و شبکه های اجتماعی مانند بنزین برای آن عمل می کنند! جی بائر


شش مرحله ی اصلی تا تولید محتوا برای وب سایت


وقت آن رسیده که تولیدمحتوا برای وبسایت را به صورت قدم به قدم و کاربردی تر با هم بررسی کنیم. محتوانویسی برای سازمان ها و شرکت ها راهی بسیار عالی برای تبلیغ خدمات و محصولات است و به افزایش آگاهی از برند نیز کمک قابل توجهی می کند. با تولید محتوای ارزشمند در راستای سیاست های سازمانی می توانید مشتریانی وفادار برای خود دست و پا کنید. اما اینجا این سوال پیش می آید که این کار را باید از کجا و چگونه شروع کرد؟ این کار در شش مرحله قابل انجام است.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

مرحله اول: تهیه ی استراتژی محتوایی

استراتژی محتوا یک نقشه ی راه برای خلق محتوای شرکت خواهد بود. بخشی از برنامه ی بازاریابی شما که نشان می دهد چه کسی هستید و تخصص شما در چه چیزی است. در واقع می توان گفت استراتژی محتوا برنامه ای است که باید آن را تا رسیدن به هدف دنبال کنید. برای نوشتن یک استراتژی مناسب محتوا لازم نیست نکات خیلی پیچیده ای را رعایت کنید. تنها کافی است جواب سوالات زیر را بدانید:

  1. قرار است با تولید محتوا به کجا برسید؟
  2. چرا در حال تولید محتوا هستید؟
  3. محتوا برای چه جامعه ی مخاطبی نوشته می شود؟
  4. محتوا چگونه و در چه کانال و بستری منتشر می شود؟
  5. چطور می توانیم از طریق این محتوا خواننده را به مشتری تبدیل کنیم؟

مرحله دوم: تعیین جامعه هدف و مخاطب

حالا که هدف و راه رسیدن به آن مشخص شده است، باید بدانیم که این محتوا برای چه کسانی تولید می شود؟ برای رسیدن به جواب این سوال باید در مورد جامعه مخاطب خود تحقیق کرده و پرسونای آنها را بنویسید. اینجا باید بحث سلیقه ی سازمانی را کنار گذاشت و به این فکر کرد که این مطالب قرار است برای مخاطبین نوشته شوند. پس لازم است پاسخ سوالات جامعه هدف را بدهیم نه یک مشت جملات فرمایشی و سلیقه ای!

به جای اینکه بپرسید خواننده ی من کیست؟ از خود بپرسید مخاطب من چطور و در چه سطحی فکر می کند و دوست دارد محتوا را در چه قالبی ببیند؟ جیمی دالی – متخصص بازاریابی محتوایی

مرحله سوم: انتخات کانال ارتباطی و بستر انتشار محتوا

کانال ارتباطی شما با مشتریان چیست؟ وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟ بهترین و حرفه ای ترین انتخاب، وبسایت خواهد بود و بازاریابی شبکه های اجتماعی تنها برای افزایش آگاهی مردم از برند استفاده می شوند. بعد از تعیین استراتژی و جامعه ی هدف وقت آن رسیده که محتوای وبسایت خود را بهبود داده و از محتوانویسی در راستای رسیدن به اهداف سازمانی بهره ببریم.

مرحله چهارم: نوشتن محتوای ستون و خوشه بندی محتوایی

محتوای ستون (Pillar Page) استخوان بندی اصلی وبسایت را مشخص می کند. صفحه ستون به صفحه ای گفته می شود که پایه ای برای تعداد زیادی از صفحات و محتواهای دیگر سایت باشد. دقیقا مثل یک خوشه ی انگور که به شاخه های دیگر تقسیم شده و روی هر کدام از این شاخه ها تعداد زیادی انگور وجود دارد. انگورهای روی این شاخه ها نیز هر کدام یک مطلب دیگر هستند که به مسائل مختلف دیگری می پردازند.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

برای مثال همین مطلبی که در حال خواندن آن هستید محتوای ستون این وبسایت است. خوشه های محتوای این ستون هم مطالب دیگری هستند که زیرمجموعه ی این مطلب قرار می گیرند. مثلا یک مطلب مفصل در مورد استراتژی محتوا یا یک مطلب دیگر در مورد سئو که زیر مجموعه ی این مطلب هستند و به آن لینک شده اند.

پس حالا باید ستون های محتوایی وب سایت خود را مشخص کرده و خوشه های محتوایی آن را هم بنویسید تا بعد از آن به سراغ تهیه ی محتوای ارزشمند برای این ستون ها و خوشه ها بروید.

مرحله پنجم: تحقیق درباره کلمات کلیدی با طوفان فکری

 وقتی دیگر می دانیم قرار است چه محتوای و برای چه افرادی بنویسیم و البته ستون و خوشه های محتوایی خود را مشخص کرده ایم، وقت این رسیده است که با انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی بهترین هایشان را انتخاب کرده و کارمان را شروع کنیم. با این کار موضوعات را به صورت دقیق تر پیدا کرده و سپس می توانیم با نوشتن تقویم محتوایی کار اصلی خود را آغاز کنیم.

وقتی به جامعه هدف خود فکر می کنید، دائما از خود بپرسید که مشتریان شما چه چیزی جستجو می کنند؟ رند فیشکین – موسس MOZ

مرحله ششم: استفاده از روش های مختلف تبلیغات

حالا مطالب را نوشته ایم و طبق تقویم محتوایی منتشر کرده ایم. پس وقتش رسیده که مطمئن شویم کاربران ما آنها را مطالعه می کنند. برای این کار می توانید از شبکه های اجتماعی برند خودتان استفاد کنید. مطالب را به صورت منظم روی شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا روی هر یک از آنها یک کمپین تبلیغاتی رایگان داشته باشید. روش دیگر تبلیغات هم استفاده از کمپین های تبلیغاتی دیگر پلتفرم ها است. مثل تبلیغات کلیکی گوگل ادز یا پلتفرم یکتانت.


راهنما و نکات کلیدی تولید محتوا برای سایت


حالا که با اصطلاحات تولید محتوا تا حدود بسیار زیادی آشنا شدیم و مراحل اصلی ایده تا تولید و ایجاد محتوا را با هم بررسی کردیم، دوست دارم در مورد تولید محتوای متنی برای سایت صحبت کنم. فرمی از تولید محتوای الکترونیکی که بیشترین تاثیر را روی سئوی وب سایت شما می گذارد. وقتی صحبت از نوشتن محتوا برای سایت می شود، باید نکات زیر را مد نظر داشته و تا حد امکان آنها را رعایت کنید.

ایده پردازی برای تولید محتوا

وقتی که هدف اصلی وبسایت مشخص شد، باید برای هر مطلب هم به صورت جداگانه ایده پردازی کنید. یک دفترچه کنار دست خود داشته باشید و بعد از انتخاب موضوع مطلب، ایده های جذاب خود برای آن مطلب را یادداشت کنید. سپس شروع به نوشتن کنید و سعی کنید مطلبی درخور توجه بنویسید.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

لیستی از کلمات و عبارات کلیدی تهیه کنید

سئو که قبل تر در موردش صحبت کردیم بر پایه ی کلمات کلیدی و عبارات کلیدی کار می کند. یکی از دلایل فنی تولید محتوا کردن ما برای وب سایت نیز استفاده از کلمات کلیدی است تا گوگل آنها را بشناسد و در صورت جستجوی این عبارات توسط کاربران، وب سایت ما را به آنها نمایش دهد. پس وقتی موضوع اصلی نوشتن خود را انتخاب کردید، خود را جای مخاطب بگذارید و ببینید اگر شما بودید برای رسیدن به این مطلب چه کلمات یا عباراتی را در گوگل جستجو می کردید. این کلمات را در لیست خود بنویسید و هنگام محتوانویسی از آنها در متن خود استفاده کنید. با استفاده از ابزارهای سئو نیز می توانید کلمات و عبارات مرتبط که بیشترین جستجو را دارند پیدا کنید.

عنوان نویسی جذاب برای محتوای خود را فراموش نکنید

عنوان محتوای شما کاربر را جذب می کند. حتما وقت بیشتری روی نوشتن یک عنوان جذاب و گیرا برای مطلب خود بگذارید. استفاده از عنوان های غیر جذاب یا عنوان های کلی مثل «آموزش تولید محتوا» علاوه بر تکراری بودن، مخاطبین کمتری را به خود جذب می کند. پس سعی کنید عناوین مطالب خود را هوشمندانه و جذاب انتخاب کنید.

محتوای وبسایت های رقیب را بررسی کنید

یکی از بهترین روش های تولید محتوا بررسی وب سایت رقبا است. با این کار می توانید کم و کاستی هایی که در مطالب آنها مشاهده می کنید را برطرف کرده و محتوایی کامل تر برای خود بنویسید. اگر مطلبی شبیه به مطلب شما نداشتند هم که چه بهتر! آنوقت شما یکه تاز میدان خواهید بود.

چیزی که به مردم کمک کند، به کسب و کار کمک خواهد کرد. لئو برنت

وقت و نیاز کاربر را محترم بشمارید

کاربران وقت زیادی تلف می کنند تا به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. گاهی ممکن است یک کاربر جواب خود را در چند مقاله ی مختلف بیابد. پس باید محتوایی جامع تولید کنید که نیازهای کاربران و ویژگی هایی که به دنبال آن هستند را به طور کامل پوشش دهد. اینگونه است که به یک وبسایت مرجع و یک منبع معتبر تبدیل خواهید شد.

از نوشتن تیتروار خودداری کنید

مطالب تیتروار و فاقد توضیحات کامل و مناسب ضربه ی بزرگی به شهرت شما خواهد زد. اگر در حال پرداختن به موضوعی تخصصی هستید، باید تمامی اطلاعات و جزئیات را به طور کامل در اختیار مخاطب قرار دهید تا او دوباره مجبور به جستجو در وبسایت های دیگر نشود. این می تواند مزیت رقابتی شما باشد. یک وبسایت که همه چیز را تمام و کمال به من آموزش می دهد.

تکنیک خوانده شدن مقاله را بیاموزید!

فرض کنید وب سایت شما به بررسی خودروهای خارجی می پردازد. مسلما هر یک از رقبای شما مطالب زیادی در مورد مزایای این خودرو ها نوشته و در وبسایت خود بارگزاری کرده اند. عقل سلیم می گوید شما هم باید همین کار را کرده و خودروی خود را به فروش برسانید. درست است؛ اما تکنیک خاصی در تولید محتوا وجود دارد که به آن «تکنیک خوانده شدن مقاله» می گوییم. این تکنیک می گوید گاهی بهتر است مخالف بقیه بنویسید تا محتوایتان خوانده شود. مثلا یک مطلب در مورد ایراد و اشکال های این خودروها بنویسید. چنین مطالبی نشان می دهند که شما به نکاتی توجه می کنید که دیگران از دیدن آنها چشم پوشی می کنند.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

تولید محتوای آموزشی را جدی بگیرید

مردم همواره در اینترنت به دنبال یافتن پاسخی برای سوال های خود هستند. پس باید بتوانید جواب سوالات آنها را بدهید. خود را جای کاربر بگذارید و ببینید با توجه به حوزه کاری وبسایت چه سوال هایی ممکن است برای او پیش بیاید. برای همین سوالات مطلب بنویسید و منتظر بازدیدهای فراوان باشید.

مطالب خود را بروز کنید

بعد از گذشت مدتی از انتشار مطلب، یکبار دیگر آن را بخوانید. از چه جهاتی امکان بهبود آن وجود دارد؟ مثلا می توانید چند اینفوگرافیک خوب به مطلب اضافه کرده یا در مورد موضوعی که قبلا کمتر توضیح داده بودید بیشتر صحبت کنید. البته در نظر داشته باشید که لینک مطلب به هیچ عنوان نباید تغییر کند. به طور کلی می توان گفت که وب سایت شما پس از مدتی به کانتنت آدیت یا حسابرسی محتوا احتیاج خواهد داشت. اگر می خواهید این کار را به صورت اصولی فرا بگیرید، حتما مطلب کانتنت آدیت (Content Audit) چیست؟ را مطالعه فرمایید.

نکات نگارشی در تولید محتوا را رعایت کنید

بعد از اینکه تولید محتوای شما به اتمام رسید، باید آن را از نظر نگارشی مرتب و منظم کنید. مطلب را بازخوانی کرده و علائمی مثل علامت سوال، علامت تعجب، ویرگول، نقطه و… را به درستی استفاده نمایید. استفاده ی نادرست از علائم یا داشتن غلط املایی ممکن است باعث کج فهمی مخاطب شده و تمام زحمات شما را به باد بدهد.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

سئو مطالب را بازنگری کنید

وظیفه ی اصلی شما به عنوان یک تولیدکننده ی محتوا زمانی شروع می شود که نوشتن مطلب به اتمام می رسد. در این مرحله به بررسی نکات اصلی سئو و بهینه سازی مطلب برای موتورهای جستجوگر می رسیم. برای موفقیت در این آزمون سخت نکات زیر را حتما رعایت کنید.

  • مقالات خود را بیشتر از ۵۰۰ کلمه بنویسید چرا که کمتر از این تعداد کلمه توسط گوگل اصلا مقاله در نظر گرفته نمی شود.
  • اگر مقاله شما بیش از ۴۰۰۰ کلمه می باشد بهتر است آن را به دو مقاله تقسیم کنید.
  • متا تگ عنوان را رعایت کنید چون اگر گوگل متوجه شود عنوان شما با متن اصلی ارتباطی ندارد کلاهتان پس معرکه است.
  • متا تگ توضیحات هم مثل عنوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گوگل این متاتگ ها را با دقت بررسی می کند و اگر متا تگ خوبی نوشته باشید رتبه ی بهتری خواهید گرفت.
  • از کلمات کلیدی بیش از اندازه ی مجاز استفاده نکنید. طبق قانون و بر اساس چگالی کلمات کلیدی، متوسط استفاده از کلمه کلیدی ۲ یا ۳ درصد از کل کلمات مقاله می باشد.
  • با لینک کردن مقالات مختلف خود به یکدیگر، یک شبکه ی قدرتمند بسازید. لینک سازی داخلی وبسایت و پیوند دادن صفحات به یکدیگر به سئوی وبسایت شما بسیار کمک می کند.
  • منبع اصلی مطلب خود را معرفی کنید و به آن لینک بدهید.
  • حتما از عکس های متعدد در مطلب خود استفاده کنید تا کاربر از خواندن مطلب خسته نشود.
  • دقت کنید که وبسایت شما برای گوشی های تلفن همراه بهینه سازی شده باشد و مطالب در گوشی به خوبی نمایش داده شوند.
  • برای کاربری که اولین بار است مطلب شما را می خواند در بخشی از مطلب خود را معرفی کرده یا در طول نوشتن مقاله مثال هایی از کسب و کار یا زندگی روزمره ی خود بنویسید تا درک مطلب برای وی ملموس تر شود.

کارشناس تولید محتوا کیست؟


شغل تولید محتوا به دلایل متنوعی در سال های اخیر متقاضیان زیادی پیدا کرده است. به دلیل نیاز روزافزون برندها به تبلیغات و بازاریابی محتوایی، کمتر کارشناس تولید محتوای خوبی را می شناسم که بیکار باشد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این شغل هم موضوعات مختلفی است که باعث می شود هر کس با هر علاقه ای بتواند در یکی از حوزه های آن به کسب درآمد بپردازد. یک کارشناس تولید محتوا می تواند برای وبسایت ها مقاله بنویسد، به کار تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی روی بیاورد و یا حتی به ساخت و تولید ویدیو کلیپ، پادکست، کتاب الکترونیکی و… بپردازد.

کارشناس تولید محتوا کسی است که با هنر نویسندگی و ایجاد محتوای صحیح و اصولی به بازاریابی محصولات و خدمات، فروش و افزایش آگاهی از برند کمک می کند. بیل گیتس – وبلاگ مایکروسافت

 

با همه ی این اطلاعات که تا کنون دریافت کرده اید، تولیدکننده ی محتوا یا به اصطلاح حرفه ای تر کارشناس تولید محتوا چه کسی است؟ این رشته ی شغلی شامل چه مطالبی می شود و یک کارشناس باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ پاسخ به این سوال بیشتر به حوزه ی فعالیت برند مربوط می شود اما به طور کلی می تواند گفت کارشناس تولید محتوا باید مهارت های زیر را در خود پرورش دهد:

  • جستجوی حرفه ای در فضای اینترنت
  • مهارت نویسندگی و البته خلاقیت بالا در تولید محتوا
  • آشنایی با اصول سئو و بهینه سازی مطالب
  • توانایی در ترجمه روان مطالب از زبان انگلیسی به فارسی
  • آشنایی با نرم افزارهای مایکروسافت آفیس
  • آشنایی با نرم افزارهای گرافیک مانند فتوشاپ
  • سرعت تایپ بالا
  • آشنایی حداقل و کافی با اصول بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ

 

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

وظایف یک کارشناس تولید محتوا

همانطور که از اسمش پیداست، وظیفه ی اصلی یک تولیدکننده ی محتوا، ساخت و ایجاد محتوا در اشکال مختلف است. نوع محتوای مورد نیاز (متن، ویدیو، صوت یا تصویر) وظایف کارشناس را تغییر می دهند اما به طور کلی این فرد باید وظایف زیر را به درستی انجام دهد:

  • جستجوی دقیق و تحقیق در رابطه با مطلب مورد نیاز برند
  • تنظیم محتوا به تناسب موضوع یا محصول مورد نظر
  • سئو کردن محتوا
  • انتشار و اشتراک گذاری به موقع و صحیح مطالب در وب سایت یا شبکه های اجتماعی
  • ویراستاری مقالات

بیشتر بخوانید: دلایل وسوسه انگیز برای فریلنسر شدن


شغل، کسب درآمد و بازارکار تولید محتوا


آن جمله ی معروف «محتوا پادشاه است» از بیل گیتس را به خاطر دارید؟ پس جالب است بدانید که گیتس جوان در همان مطلب و از همان سال های دور بر اهمیت شغل تولید محتوا تاکید کرده است. او در سال ۱۹۹۶ معتقد بود باید برای تولیدکننده ی محتوا در بستر اینترنت حقوق مناسبی در نظر گرفت. چرا که محتوای خوب ارزش خلق می کند و این اتفاق به فروش بیشتر و افزایش آگاهی از برند کمک خواهد کرد.

حالا و در عصر جدید به اهمیت گفته ی بیل گیتس پی می بریم. این روزها تقاضا برای استخدام کارشناس تولید محتوا زیاد و متاسفانه افراد متخصص در این حوزه بسیار کم است. همین الان یک سر به وبسایت جابینجا بزنید و ببینید از هر ۱۰ آگهی استخدام چند مورد به استخدام کارشناس تولید محتوا مربوط می شود؟

بیشتر بخوانید: معرفی مهارت های لازم برای فریلنسری

اما دلیل این کمبود چیست؟ آیا کار تولید محتوا اینقدر سخت و طاقت فرساست؟ خیر؛ شغل تولید محتوا چندان کار سختی نیست اما به دلایلی همچون ناآشنا بودن مردم با این شغل و البته نیاز شدید آن به آموزش و یادگیری شخصی و خلاقیت محور بودن، متقاضی چندانی ندارد. ایجاد محتوا یک رشته ی درسی جداگانه و تخصصی ندارد و کار روتینی هم نیست که یک روزه آن را فرا بگیرید. پس معمولا عموم افراد جامعه به دنبال آن نخواهند رفت!

آموزش صفر تا صد تولید محتوا با ذوالفقار شوقی

در این حوزه می توانید به یک نویسنده ی تمام وقت برای وبسایت تبدیل شوید. می توانید یک فریلنسر خوب در زمینه ی تولید و خلق محتوا باشید. می توانید به کار تولید محتوا برای اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی روی بیاورید. حتی می توانید وبسایت، شبکه ی اجتماعی یا کانال ارتباطی دیگری برای خودتان داشته باشید و با ارائه ی مطالب مفید به کسب در آمد در حوزه ی تولید محتوا بپردازید. تازه جالب اینجاست که هر کدام از این شغل ها هزاران حوزه ی مختلف دارند. مثلا می توانید بسته به علایق شخصی خود در وبسایت های مربوط به تکنولوژی، بازی، درس، کتاب، بهداشت و سلامتی، سرگرمی و… مشغول به کار شوید.

همه ی این ها نشانه هایی مثبت برای افراد خلاق و علاقمند به نوشتن و خلق کردن است. یک بازار بکر و در حال رشد وجود دارد که می توانید از آن به کسب درآمد خوبی برسید. پس اگر اهل یادگیری و خلاق هستید به هیچ عنوان این فرصت را از دست نداده و زودتر یادگیری را آغاز کنید. همین مطلب شروع خوبی برایتان خواهد بود.

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا