فریلنسر شو
موضوعات داغ

راهنمای مدیریت زمان برای فریلنسرها

چگونه با مشکل کم آوردن زمان دست‌وپنجه نرم کنیم

زمانی که از فریلنسرها در مورد بزرگ‌ترین مشکلی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند بپرسید، همگی از کمبود یک چیز ناله می‌کنند: کمبود زمان! در واقع می‌توان زمان را بزرگ‌ترین دشمن متخصصین تولید محتوا دانست چرا که همواره در حال مسابقه دادن با آن هستند و برای پروژه‌هایی که در دست دارند با کمبود زمان مواجه می‌شوند. متن پیش رو که از روی وب‌سایت HONGKIAT ترجمه شده است را به همهٔ فریلنسرهایی تقدیم می‌کنم که همیشه با زمان مشکل دارند؛ اما بااین‌حال محتوای باکیفیتی به مشتریان خود تحویل می‌دهند. چرا که این یک مدیریت زمان برای فریلنسرها است.

پس بیایید چند ترفند مناسب برای مدیریت زمان را با یکدیگر مرور کنیم. شاید این ترفندها تجربه‌های گران‌بهایی باشند که برای به دست آوردنشان سختی‌های زیادی کشیده‌ام، اما اینکه می‌دانم شما با خواندن این مطلب لازم نیست مثل من سختی بکشید بسیار خوشحالم می‌کند.

در این مطلب مطالعه خواهید کرد:


مدیریت زمان برای فریلنسرها: مدیریت شبکه‌های اجتماعی


مدیریت زمان برای فریلنسرها

بزرگ‌ترین مشکلی که گاهی اوقات دست از سرتان برنخواهد داشت، چک کردن وقت‌وبی‌وقت ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. پیشنهاد می‌کنم برای حل کردن این مشکل هر سه ساعت یکبار برای چک کردن اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی سراغ گوشی تلفن همراه خود بروید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

فضای مجازی به‌شدت اعتیادآور است. حتی برای افرادی که فریلنسر نیستند! اگر کنترل خود را از دست بدهید ممکن است ساعت‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی گذرانده و از کارهای خود عقب بمانید. با اجرای قانون «هر سه ساعت یک‌بار» عملکرد شما به‌شدت مثبت‌تر خواهد بود. بعد از مدتی هم متوجه می‌شوید که دیگر مثل گذشته بندهٔ گوشی هوشمند و اکانت‌های داخلش نیستید.


مدیریت زمان برای فریلنسرها: استفاده از ابزارها


وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی و ایمیل می‌شود، گاهی حتی قانون بالا نیز کاربرد چندانی ندارد. مثلاً اگر منتظر یک ایمیل مهم باشید چک نکردن اینباکس ممکن است به ازدست‌دادن یک پیشنهاد کار فوق‌العاده منجر شود! اینجاست که استفاده از ابزارهای کاربردی اهمیت پیدا می‌کند.

ابزار Google Mail Pop-up

گوگل میل پاپ‌آپ یکی از ابزارهای خوب مدیریت زمان برای فریلنسرها  است. گوگل این قابلیت را به شما می‌دهد که ایمیل‌های دریافتی جدید را به‌صورت یک پیام پاپ‌آپ در هر کجای صفحه که بخواهید ببینید. با استفاده از این قابلیت می‌توانید ایمیل‌های مهم را به‌سرعت پاسخ داده و پیام‌های غیرضروری را نادیده بگیرید.

مدیریت زمان برای فریلنسرها

ابزار HootSuite

هوت سوت یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از این ابزار لازم نیست برای پست کردن مطلبی در شبکه‌های اجتماعی خود کارتان را متوقف کنید. فقط کافی است پست مورد نظرتان را به هوت سوت بدهید تا در ساعتی که مقرر کرده‌اید زحمت پست کردنش را بکشد. یکی از قابلیت‌های خوب هوت سوت هم این است که می‌تواند یک پست را هم‌زمان روی چند شبکهٔ اجتماعی پست کند.


مدیریت زمان برای فریلنسرها: برنامه‌ریزی


مدیریت زمان برای فریلنسرها

من در طول این سال‌ها در شرکت‌های مختلفی مشغول به کار بوده‌ام؛ اما تنها زمانی که به فریلنسری تمام‌وقت رو آوردم متوجه نقش مهم برنامه‌ریزی شدم. باور کنید هیچ شغلی به اندازهٔ فریلنسری به برنامه‌ریزی نیاز ندارد! ماهیت این شغل به‌گونه‌ای است که اگر برایش برنامه‌ریزی نکنید ممکن است ساعت‌های زیادی را صرف انجام کارهای بیخودی کنید.

مدیریت زمان برای فریلنسرها با این روش کار سختی نیست! فقط یک لیست از کارهایی که باید در طول روز انجام دهید تهیه کنید. در مورد اولویت انجام دادنشان بعداً تصمیم خواهید گرفت. فقط مطمئن شوید که تمام گزینه‌های لیست تا پایان روز تیک خورده باشند.


مثل باقی دنیا کار کنید


فریلنسر بودن استرس‌های خاص خودش را دارد. وقتی قرار است چندین پروژه را سر موعد مقرر تحویل بدهیم عمل کردن به این ترفندی که الان می‌خواهم در موردش صحبت کنم ترسناک به نظر می‌رسد! اما تا کی باید بترسیم؟ مشخص‌کردن ساعت کاری روزانه قبلاً افراد مختلفی را در زمینه‌ی مدیریت زمان برای فریلنسرها کمک کرده است.

خیلی از فریلنسرها از مشخص‌کردن ساعت کاری فراری هستند. آنها ممکن است از ۵ صبح تا ۹ شب کار کنند؛ اما وقتی می‌خواهند از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر کار کنند عزا می‌گیرند! اصلاً مگر برای فرار کردن از همین ساعت کاری نبوده که فریلنسری را انتخاب کرده‌ایم؟ مگر این یکی از دلایل وسوسه انگیز برای فریلنسر شدن نبود؟

مدیریت زمان برای فریلنسرها

درست است؛ اما مشخص‌کردن ساعت کاری مفید به شما کمک می‌کند به مسائل و زندگی شخصی خود هم رسیدگی کنید. با این کار ذهنتان نظم بیشتری می‌گیرد و گزینه‌های بیشتری را هم از لیست خود خط خواهید زد. نکتهٔ کلیدی این است:

ساعت کاری مشخصی تنظیم کنید و طوری به آن عمل کنید که انگار زندگی‌تان به آن وابسته است!


مدیریت زمان برای فریلنسرها: هوشمندانه کار کردن


به‌عنوان یک فریلنسر باید بدانید چه سفارشی را قبول کرده و چه سفارشی را رد کنید! اصلا این یکی از مهارت های لازم برای فریلنسر شدن است. مثلاً خود من در گذشته عادت داشتم هر کاری را قبول کنم؛ اما حالا می‌دانم این کار نفسم را خواهد گرفت.

روش هوشمندانه این است که مدت‌زمان انجام هر سفارش را بررسی کرده و با درآمدی که از انجام‌دادنش عایدتان می‌شود مقایسه کنید. در این زمان می‌توانید کار دیگری انجام دهید که درآمد بیشتری برایتان داشته باشد؟ پس نباید قبولش کنید!


مدیریت زمان برای فریلنسرها: سایلنتش کنید


مدیریت زمان برای فریلنسرها

تنها زمانی که دیگر به همهٔ تماس‌هایم پاسخ ندادم بود که متوجه شدم در گذشته چقدر زمان صرف صحبت‌های بیهوده پای تلفن می‌کردم. نمی‌گویم گوشی خود را خاموش کرده و جواب هیچکس را ندهید؛ اما خودتان خوب می‌دانید چه تماس‌هایی وقت شما را بیهوده تلف می‌کنند.

به‌علاوه اگر کسی کار واجبی داشته باشد همیشه می‌تواند یک پیام بگذارد. نه؟


تکنولوژی زمان را ذخیره و درآمد را بیشتر می‌کند


و اما آخرین ترفند از راهنمای مدیریت زمان برای فریلنسرها این است که روی تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنید. ابزارهای مختلفی هستند که کار شما را ساده‌تر می‌کنند و باور کنید پرداخت هزینه برای آنها اصلاً خرج اضافی نیست. نرم‌افزارهای خود را به‌روز نگه داشته و اگر قابلیت «زمان‌بندی وظایف» دارند در استفاده کردن از این قابلیت شک نکنید.

به‌علاوه می‌توانید کارهای غیرضروری را به زمان‌هایی که در طول روز تلف می‌کردید موکول کنید. همواره می‌توانید در حال نوشیدن چای شبکه‌های اجتماعی خود را چک کرده یا اگر در حال قدم‌زدن هستید به اینباکس ایمیل خود نگاهی بیندازید.


سخن پایانی


مدیریت زمان برای فریلنسرها

تنها یک راه برای مقابله با مشکل زمان وجود دارند و آن‌ها مقابله نکردن با زمان است! وقتی هر کاری که برای مدیریت زمان لازم بوده را انجام داده و دیگر نمی‌دانید چه کاری از دستتان برمی‌آید، نگرانی را کنار گذاشته و کارهای روتین خود را پیش بگیرید.

مدیریت زمان برای فریلنسرها حیاتی است؛ اما اگر کنترلش از دستتان خارج شد استرس را کنار گذاشته و به جایش هر کاری می‌توانید برای جبران زمان ازدست‌رفته انجام دهید. نه بیشتر و نه کمتر.

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا