بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
موضوعات داغ

۱۲ ترفند نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی که باید بدانید

شاید فکر کنید تولید محتوا ساده است؛ اما پست نویسی مداوم می‌تواند نفس شما را بگیرد.

نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

این روزها شبکه‌های اجتماعی نقشی غیرقابل‌انکار در زندگی ما ایفا می‌کنند و بخش قابل‌توجهی از روتین روزانۀ ما را تشکیل می‌دهند. سوشیال مدیا راه‌های ارتباطی متفاوتی برای برقراری ارتباط با دیگران، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و برقراری ارتباط با برندها ایجاد کرده است. به همین خاطر است که شرکت‌ها به داشتن استراتژی سوشیال مدیا مارکتینگ اصرار می‌ورزند؛ لذا نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی هم از اهمیت دو چندانی برخوردار شده است. البته گفتنش راحت‌تر از انجام‌دادنش است!

همان‌طور که خیلی از کارشناسان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و صاحبان کسب‌وکارها می‌دانند، نوشتن محتوای ترغیب‌کننده همیشه هم راحت نیست. به‌خصوص اگر لازم باشد برای بیشتر دیده شدن به‌صورت روزانه پست‌های متفاوتی در اکانت‌های سوشیال مدیای خود بارگزاری کنید. به‌علاوه در حال حاضر ۳.۸ میلیارد کاربر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و تعداد افرادی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند با نرخ عجیبی روبه‌رشد است.

این بدین معنا است که کسب‌وکارها می‌توانند به میلیون‌ها مشتری بالقوه دسترسی داشته باشند و با استراتژی صحیح آن‌ها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتم در ادامۀ مبحث سوشیال مدیا مارکتینگ سراغ تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی رفته و ۱۲ ترفند محتوانویسی جذاب برای شبکه‌های اجتماعی را از روی مطلبی در وب‌سایت سرچ انجین ژورنال برایتان ترجمه کنم. در ادامه می‌توانید این ترفندها را خوانده و برای نوشتن پست‌های بعدی خود از آنها استفاده کنید.


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی: متن کمتر، ویدئوی بیشتر


به خودتان رجوع کنید! تابه‌حال شده دست از اسکرول‌کردن بکشید تا یک متن بسیار بلندبالا را بخوانید؟ احتمالاً پاسخ شما منفی خواهد بود. حتی اگر این پست توسط صفحه‌ای منتشر شده باشد که دوستش دارید. شاید هم تصمیم به خواندنش بگیرید؛ اما مطمئنم بعد از مدتی از خواندن خسته شده و به اسکرول‌کردن ادامه می‌دهید. حرفم این است که پیام پست شما باید واضح و سرراست باشد. اگر در حال بازاریابی برای برند خود در شبکه‌های اجتماعی هستید، حتماً به پست‌های خود عکس و ویدئو اضافه کنید. خلاقیتتان کجا  رفته؟ پست‌های شما باید ترند شوند. ویدئو بسازید و مستقیماً با کاربران خود صحبت کنید. مطمئنم به‌زودی شاهد بالارفتن لایک و کامنت‌ها خواهید بود.

همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب ۵ ترفند ساده برای بازاریابی در اینستاگرام را بخوانید.


تا حد امکان از عکس‌های آماده استفاده نکنید


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی به طوری که حسابی جذاب و درگیرکننده باشند به انتخاب عکس‌های پست هم مربوط است. اگر از عکس‌های دانلودی برای پست‌های سوشیال مدیای خود استفاده می‌کنید، وقت تغییر فرا رسیده است. عکس‌های آماده به اندازۀ عکس‌های معتبری که خودتان تهیه کرده‌اید به‌‎دردبخور نیستند و در نتیجه برای سئو مفید نمی‌باشند. به‌علاوه کاربران با دیدن عکس‌های واقعی بیشتر به ثبت‌نام در وب‌سایت یا دنبال‌کردن محتوای شما واکنش نشان می‌دهند. در یکی از نظرسنجی‌های جدید مشخص شده است که ۶۲ درصد از مصرف‌کنندگان تمایل به خرید اینترنتی محصولاتی دارند که عکس زیبا و باکیفیتی داشته باشد. البته در حال حاضر کسب‌وکارها از هزینه‌کردن روی چنین مواردی خودداری می‌کنند؛ اما آیا استخدام یک عکاس پاره‌وقت یا حتی گرفتن عکس با گوشی‌های هوشمند کار سختی است؟


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی: محتوای همیشه سبز


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

می‌دانستید انسان اطلاعات تصویری را ۶۵ درصد بیشتر از متن به‌خاطر می‌سپارد؟ برای استفاده از این نکته از محتواهای همیشه سبز خود دوباره استفاده کرده و آنها را به اینفوگرافیک، نمودار، گراف و پست‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل کنید. زمانی که می‌خواهید این کار را انجام دهید نکات زیر را فراموش نکنید:

  • روی نکات اصلی محتوای خود مانور دهید.
  • از دل محتواهای قبلی نقل‌قول بیرون کشیده یا نکات اصلی متن را بازنویسی کنید تا قابل اشتراک‌گذاری باشند.
  • اگر زیاد با فتوشاپ آشنا نیستید، از ابزارها و قالب‌های نرم‌افزارهایی مثل Canva و Piktochart برای ساخت تصاویر باکیفیت استفاده کنید.


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی: انتخاب بهترین فرمت‌های تصویری


حالا که قرار است محتوای زیادی در صفحات مجازی خود منتشر کنید باید بدانید کدام فرمت‌ها بهترین نتیجه را در پی خواهند داشت. برای یافتن بهترین فرمت‌های تصویری می‌توانید از جستجوی گوگل یا آنالیز پست‌های قبلی خود در شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. برای مثال:

  • وارد پینترست شوید و ببینید کدام‌یک از پست‌ها بیشتر بازخورد را داشته‌اند.
  • معروف‌ترین هشتگ‌های اینستاگرام را جستجو کنید و ببینید کدام پست‌ها بیشترین انگیجمنت را داشته‌اند.
  • هشتگ‌های رقبای خود را بررسی کرده و ببینید کدام‌یک از پست‌های آنها عملکرد مناسبی دارند.
  • در گوگل جستجو کرده و ترندهای تصاویر را مشاهده کنید.

نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی: تگ کردن بلاگرها


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

استفاده از حرف‌های مهم اینفلوئنسرها در بلاگ برای برقراری ارتباط و بالارفتن انگیجمنت مفید است؛ اما تنها به بلاگ بسنده نکنید. وقتی در یکی از پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود صحبتی از یک اینفلوئنسر می‌کنید، وی را در پست تگ کنید. مطمئن باشید از این کار خوشحال می‌شود. به‌علاوه این فرصت را هم پیدا خواهید کرد که توجه فالوورهای آنها را جلب کنید.


رضایت مشتریان و نظرات کاربران را بازتاب دهید


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

تصور کنید می‌خواهید محصول جدیدی خریداری کنید؛ اما تابه‌حال در موردش نشنیده‌اید. با جستجو در اینترنت چگونه می‌توانید به آن محصول اعتماد کنید؟ به توصیه‌های فروشندۀ آن توجه می‌کنید یا یک نظر صادقانه از دیگر مشتریانش؟ خب ۷۸ درصد از مشتریان آنلاین می‌گویند به نظرات کاربران اعتماد دارند و ۶۷ درصد هم می‌گویند این نظرات روی خریدشان تأثیر می‌گذارند.

در حقیقت ۷۲ درصد از مشتریان بدون خواندن نظرات دیگر مشتریان اقدام به خرید محصولات نمی‌کنند. پس می‌توان گفت به اشتراک گذاشتن رضایت مشتریان یک عامل بسیار مهم برای جذابیت محصولاتتان است. این کار نشان می‌دهد مشتریان شما عاشق محصولاتی که ارائه می‌کنید هستند و از آنها رضایت کامل دارند. پس بهترین نقدهایی که دریافت کرده‌اید را به‌صورت چند عکس جذاب در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید و برایشان کپشن‌های مرتبط و خوب بنویسید.


مسابقه‌های جذاب برگزار کنید


یکی دیگر از ترفندهای نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی برگزاری مسابقات جذاب است. برگزاری مسابقه یکی از روش‌های مطمئن و سریع برای جذب مخاطب و انگیجمنت فراوان است. برای مثال می‌توانید از فرمت‌های مسابقۀ زیر استفاده کنید:

  • لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری: کاربران برای شرکت در مسابقه باید پست شما را لایک کرده، برایش کامنت بگذارند و آن را برای دوستان خود اشتراک‌گذاری کنند.
  • تگ کردن دوستان: کاربران باید دوستان خود را زیر پست شما تگ کنند. تعداد تگ بیشتر مساوی با شانس بیشتر برای شرکت در قرعه‌کشی است.
  • محتوای ساخته شده توسط کاربران: کاربران باید محتواهایی با مضمون مورد درخواست شما آماده کرده و آن را در صفحۀ خود منتشر کنند. تگ کردن صفحۀ شما در این پست کلید ورود کاربران به مسابقه خواهد بود.

یادتان باشد که هر شبکۀ اجتماعی قوانین خاص خودش را برای برگزارکردن مسابقات دارد. پس قبل از اینکه وقت زیادی روی طراحی مسابقۀ خود کنید، مطمئن شوید که قوانین شبکۀ اجتماعی میزبان مسابقه را خوانده‌اید.


اضافه‌کردن دکمه شبکه‌های اجتماعی به ایمیل‌های خبرنامه


یکی دیگر از راه‌های نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی اضافه‌کردن دکمۀ لینک آنها به ایمیل‌های خبرنامه است. اگر فکر می‌کنید شبکه‌های مجازی و ایمیل رقبای یکدیگر هستند سخت در اشتباهید. اتفاقاً این دو روش بازاریابی دست در دست یکدیگر کار می‌کنند و می‌توانند برای کسب‌وکار شما ارزش‌آفرینی بالایی داشته باشند. کاربران معمولاً ایمیل‌ها را مطالعه نمی‌کنند؛ اما دکمه‌ها توجهشان را جلب خواهد کرد و ممکن است روی شبکه‌های اجتماعی شما کلیک کنند تا ببیند در حال انجام چه کاری در پلتفرم‌های محبوبشان هستید.


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی: هشتگ‌های مناسب


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

استفادۀ صحیح از هشتگ‌ها می‌تواند سخت باشد اما اگر هوشمندانه از آنها استفاده کنید می‌توانند محتوای شما را در معرض دید مخاطبین بیشتری قرار دهند. یادتان باشد هشتگ‌ها در پلتفرم‌های مختلف استفاده‌های متفاوتی دارند. برای مثال در اینستاگرام انگیجمنت مطالب شما را بالاتر می‌برند؛ اما در فیس‌بوک چنین کاربردی ندارند. در ادامه لیست تعداد هشتگ مناسب برای هر شبکۀ اجتماعی را برایتان آماده کرده‌ام.

  • توییتر: یک یا دو هشتگ
  • فیس‌بوک: یک تا سه هشتگ
  • اینستاگرام: پنج تا ۳۰ هشتگ
  • پینترست: دو تا پنج هشتگ

نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی: استوری و ریلز


آیا باید برای تولید محتوای استوری و ریلز وقت بگذاریم؟ بله که باید بگذاریم.ریلز توانایی این را دارد که تا ۶۷ درصد بیشتر از ویدئوهای عادی اینستاگرام انگیجمنت ایجاد کند. البته که با رشد بی‌سابقۀ تیک توک (TikTok) و یک میلیارد کاربر فعالی که جذب کرده متوجه اهمیت این ویدئوهای کوتاه شده‌ایم. استوری‌ها و ریلز می‌توانند جذاب و الهام‌بخش باشند. پس مهم است که با ترندهای روز دنیا حرکت کنیم و از این موقعیت استفاده کنیم.


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی: پازل، کوییز و معما


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

گاهی مردم با اینکه کارهای زیادی دارند باز هم برای حل‌کردن معما و پاسخ‌دادن به کوییزها وقت می‌گذارند. مطمئنم خود شما هم حداقل یک‌بار این کار را کرده‌اید. حقیقت این است که کوییزها غیرقابل‌مقاومت هستند. پس اگر می‌خواهید انگیجمنت بیشتری داشته باشد، یک کوییز یا معمای جذاب خلق کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی: تعامل با اخبار صنعت


یکی از روش‌های برقراری ارتباط با مخاطبان این است که نشان دهید شما هم نسبت به چیزهایی که برای آنها مهم است اهمیت قائل هستند. پس باید در سریع‌ترین حالت ممکن نسبت به اخبار مهم واکنش نشان دهید. به‌علاوه چنین محتوایی به سئو و اعتبار برند شما هم کمک می‌کند. پس اخبار را دنبال کنید و اگر نظری درباره آنها دارید با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید بلاگ پست‌هایی که قبلاً در مورد اخبار صنعت منتشر کرده‌اید را هم در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا ترافیک بیشتری روانۀ سایتتان کنید.


نتیجه‌گیری کلی


نوشتن محتوا برای شبکه‌های اجتماعی در سوشیال مدیا مارکتینگ اهمیت ویژه‌ای دارد. با استفاده از این ابزار قدرتمند می‌توانید نتایج خوبی به دست بیاورید؛ اما منتظر معجزه نباشید. قرار نیست از روز اول به یک نتیجۀ خیلی مطلوب برسید. می‌توانید با کمی خلاقیت و تلاش بیشتر محتوای درگیرکننده‌ای بنویسید که ترافیک بالایی برای وب‌سایت به همراه آورده و به افزایش آگاهی از برند منجر شود.

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا