بازاریابی محتواپیشنهاد سردبیر
موضوعات داغ

کانتنت آدیت (Content Audit) یعنی چه؟ | راهنمای انجام حسابرسی محتوا

راهنمای کامل راه‌اندازی یک کانتنت آدیت یا حسابرسی محتوای موفق برای وب‌سایت

کانتنت آدیت (Content Audit)

کارشناسان تولید محتوای حرفه‌ای به‌خوبی با کانتنت آدیت (Content Audit) و نقش مهمی که در موفقیت وب‌سایت بازی می‌کند آشنایی دارند. اما اگر به‌تازگی تصمیم به تولید محتوای باکیفیت گرفته‌اید و هنوز با عملیات حسابرسی محتوا یا همان کانتنت آدیت آشنایی ندارید، توصیه می‌کنم با مطلب امروز وب‌سایت ذولیشو همراه باشید.

اطلاعاتی که در این مطلب با شما به اشتراک گذاشته‌ام عموماً از روی مطلب «چگونه یک حسابرسی محتوا انجام دهیم؟» وب‌سایت هاب اسپات ترجمه شده‌اند؛ اما طبق معمول هر جا که لازم بوده از تجربیات شخصی و اطلاعات دیگر از وب‌سایت‌هایی مثل searchengineland.com، منتوریکس و… استفاده شده است.

در این مطلب مطالعه خواهید کرد:


مقدمه


مدیران ناآگاه معمولاً دو رویکرد متفاوت نسبت به عدم موفقیت در تولید محتوا و سئو (SEO) وب‌سایت دارند:

  • تعطیل یا محدودشدن واحد تولید محتوا
  • دستور به تولید محتوای بی‌رویه برای جبران مافات

مدیرانی که در گذشته به‌صورت سنتی کار کرده‌اند معمولاً نسبت به ارزش خلق محتوا بی‌اطلاع هستند و به‌محض مشاهدۀ رکود در این امر دست به تعطیل یا محدودکردن واحد تولید محتوا می‌زنند. متأسفانه دلیل تعدیل‌نیروهای دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) و تولید محتوا به‌محض بروز مشکلات مالی برای شرکت نیز همین تعبیر اشتباه است.

اما مدیرانی که می‌دانند بازاریابی محتوا تأثیر بسزایی در روند رشد شرکت و سازمانشان دارد، بیشتر روی این مسئله تمرکز و سرمایه‌گذاری می‌کنند. بااین‌حال چنین مدیرانی هم ممکن است دچار اشتباه شده و پس از مشاهدۀ عدم موفقیت محتواهای قبلی دستور به تولید محتوای بیشتر بدهند. کاری که درست همانند راهکار مدیران سنتی اشتباه و هزینه‌بردار است.

دست‌نیافتن به اهداف بازاریابی محتوا می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. به تمام محتواهایی که تا کنون خلق کرده‌اید فکر کنید. محتواهای خوب، محتواهای بد و محتواهایی که وقت خیلی زیادی از شما گرفته‌اند. چرا آن‌طور که بایدوشاید موفق نبوده‌اید؟ تنها کاری که باید برای یافتن جواب این سؤال بکنید این است که به چگونگی سازماندهی آن‌ها فکر کنید.

دانستن اینکه محتوای شما تا کنون چگونه عمل کرده‌اند از مهم‌ترین عوامل رسیدن به موفقیت در زمینۀ بازاریابی محتوا است. تنها در صورت شناخت عوامل عدم موفقیت است که می‌توانید از تجربیات قبلی خود درس گرفته و این نکات را به معیارهای مناسبی برای انجام کمپین‌های بعدی خود تبدیل کنید. اینجاست که کانتنت آدیت یا حسابرسی محتوا به کارتان خواهد آمد.

حسابرسی محتوا یک منبع به‌دردبخور و نقشۀ راه بسیار خوبی است که می‌تواند روند تولید محتوای شما و کسب‌وکارتان را متحول کند. با یک کانتنت آدیت خوب می‌توانید محتواهای موفق قبلی خود را یافته و عوامل موفقیت آنها را کشف کنید. همچنین این امکان برایتان فراهم خواهد شد که اشتباهات قبلی را تکرار نکرده و به این صورت محتوای وب‌سایت خود را بهبود دهید.


کانتنت آدیت چیست؟


کانتنت آدیت (Content Audit) چیست

حسابرسی محتوا به پروسۀ جمع‌آوری اطلاعات در مورد محتوای یک وب‌سایت (به‌عنوان‌مثال صفحات فرود یا لندینگ و پست‌های بلاگ) گفته می‌شود. اطلاعاتی که این بینش را در شما به وجود می‌آورند که در آینده چه محتوایی تولید کرده و کدام‌یک از محتواهای قدیمی را به‌روزرسانی، بازنویسی یا پاک کنید.

به زبان دیگر وقتی می‌خواهید در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) رتبه‌های خوبی بگیرید، باید نقاط قوت و ضعف محتواهای خود را شناخته و کم‌وکاستی‌های آنها را برطرف کنید. خیلی از شرکت‌ها فکر می‌کنند کارشان با تولید محتوای مبتنی بر سئو به اتمام رسیده و حالا باید منتظر گرفتن رتبه‌های خوب در گوگل باشند. درصورتی‌که این کار تازه شروع ماجرا است و برای موفقیت باید محتواهای خود را در بازه‌های زمانی مختلف مورد بررسی و بازبینی قرار دهید.

پس وقتی از کانتنت آدیت یا حسابرسی محتوا صحبت می‌کنیم، منظورمان فرایندی است که طی آن تمام محتوای روی وب‌سایت را بررسی کرده و آن‌ها را برای گرفتن رتبۀ بهتر حذف، ریدایرکت، بازنویسی و به‌روزرسانی می‌کنیم.


هدف از انجام کانتنت آدیت (Content Audit) چیست؟


انجام‌دادن حسابرسی محتوا برای بالابردن ترافیک و بهبود تجربۀ کاربران بسیار مفید است. چنین ارزیابی مهمی به شما کمک می‌کند متوجه بخش‌هایی از وب‌سایت خود شوید که به‌خوبی برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی نشده‌اند. برای مثال ممکن است در گذشته برای برخی از پست‌های خود توضیحات متا ننوشته باشید و با حسابرسی محتوا بتوانید چنین پست‌هایی را پیدا کرده و این مشکل را برطرف کنید.

انجام‌دادن حسابرسی محتوا به شما این شانس را می‌دهد که محتواهای وب‌سایت خود را به‌روزرسانی کنید تا درک مخاطبین از مطالبتان بیشتر شود. برای مثال ممکن است ندانید که برخی از لینک‌های یکی از برگه‌های شما خراب شده‌اند و راه به جایی نمی‌برند. در چنین حالتی وقتی کاربر در حال حرکت در وب‌سایت است به یک صفحۀ ۴۰۴ برخورد کرده و خودبه‌خود مسیرش را گم می‌کند.

با انجام حسابرسی محتوا می‌توانید مشکلاتی ازاین‌دست را یافته و با برطرف‌کردن آنها رضایت مشتریان و موتورهای جستجو را جلب کنید.


چرا کانتنت آدیت این‌قدر اهمیت دارد؟


کانتنت آدیت (Content Audit)

حسابرسی محتوا به شما کمک می‌کند که محتوای به‌روزتری به مشتریان ارائه کنید، رتبۀ صفحات وب‌سایت خود را بالاتر ببرید و ناوبری وب‌سایت را برای مخاطبین بهبود ببخشید. اما اهمیت کانتنت آدیت تنها به همین موارد محدود نمی‌شود. با انجام این کار می‌توانید:

  • بینشی کلی از عملکرد محتوای خود به دست آورید که به شما کمک می‌کند در آینده محتواهای بهتری تولید کنید. محتواهایی که بر اساس اطلاعات واقعی تولید می‌شوند و تنها متکی به فرضیات و حدس و گمان نیستند.
  • بخش‌هایی را شناسایی کنید که آمار و ارقام کمتری به نسبت دیگر قسمت‌های وب‌سایت داشته و به استفادۀ مجدد از محتوا یا به‌روزرسانی احتیاج داشته باشند.
  • محتواهایی که بهترین عملکرد از نظر ترافیک دارند را یافته و از آنها برای رسیدن به اهداف بازاریابی استفاده کنید.
  • اطلاعات بیشتری در مورد سلیقه و علایق مخاطبین خود به دست آورید.
  • با درک بیشتر از چیزی که ارائه می‌دهید، عملیات بهبود و به‌روزرسانی محتوا را ساده‌تر از قبل انجام دهید.

مزایای انجام این کار آن‌قدر زیاد هستند که انجام‌دادنش ارزش وقت شما را داشته باشد. البته قالب و الگوهای زیادی هم در اینترنت هستند که کار شما را ساده‌تر می‌کنند. قالب‌هایی که با یک جستجوی ساده و به‌صورت رایگان قابل دریافت هستند.


راهنمای انجام کانتنت آدیت یا حسابرسی محتوا


برای انجام یک حسابرسی محتوای خوب می‌توانید از راهنمایی که در ادامه برایتان آماده کرده‌ام استفاده کنید. این راهنمای گام‌به‌گام ذهن شما را کاملاً آمادۀ انجام کار خواهد کرد. پس بعد از اینکه تصمیم به حسابرسی محتوا گرفتید باید پله‌های زیر را یک‌به‌یک بالا رفته و در نهایت از اطلاعاتی که به دست آورده‌اید نهایت استفاده را ببرید. پیشنهاد می‌کنم یک صفحۀ اکسل تهیه کنید تا اطلاعاتی که در مراحل بعد به دست می‌آورید در آن ثبت شوند.

قدم اول: به اهداف خود فکر کنید

اول به این فکر کنید که قرار است با انجام کانتنت آدیت به کجا برسید. اگر از ابتدا هدف خود را تعیین کرده باشید خواهید دانست که چگونه پس از انجام کار اطلاعات به‌دست‌آمده را طبقه‌بندی کنید.

یک کانتنت آدیت (Content Audit) خوب در نهایت به شما کمک می‌کند که محتواهای درگیرکنندۀ خود را شناسایی کرده و اطلاعاتی هم در مورد سئو و نرخ تبدیل وب‌سایت خود به دست آورید. پس به‌عنوان‌مثال یکی از اهدافی که می‌توانید در نظر بگیرید این است که بفهمید کدام یک از برگه‌های شما از نظر سئو به بهینه‌سازی بیشتری احتیاج دارند. در نقطۀ مقابل، می‌توانید جذاب‌ترین و درگیرکننده‌ترین محتواهای خود را شناسایی کرده و از آنها در صفحۀ اصلی وب‌سایت یا ایمیل‌های خبرنامه استفاده کنید.

پس اول اهداف کسب‌وکار را دانسته و سپس حسابرسی را شروع کنید. با این کار می‌توانید از کانتنت آدیت برای بهبود استراتژی‌های سازمانی استفاده کرده و برای رسیدن به هدف، تاکتیک‌های بهتری را پیش بگیرید.

کانتنت آدیت (Content Audit)

قدم دوم: محتواهای خود را جمع‌آوری کنید

قرار است کدام محتواها را مورد بررسی قرار دهید؟ حسابرسی محتوا را معمولاً برای توضیحات محصولات، پست‌های بلاگ و رسانه‌ها انجام می‌دهند. پس اول تصمیم بگیرید که قرار است روی کدام یک از این موارد وقت بگذارید و سپس شروع به جمع‌آوری اطلاعات کنید.

این کار با جمع‌آوری URLهای برگه‌هایی که قرار است حسابرسی شوند شروع می‌شود. اگر وب‌سایت کوچکی دارید می‌توانید این کار را به‌صورت دستی انجام داده و URLها را در یک لیست ثبت کنید. هرچند که ابزارهای آنلاین زیادی نیز برای این کار وجود دارند. چند مورد از این ابزارها را در انتهای همین مطلب خواهید شناخت.

قدم سوم: محتوای خود را دسته‌بندی کنید

پس از جمع‌آوری اطلاعات باید آن‌ها را دسته‌بندی کنید. برای این کار هم می‌توانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید؛ اما مطمئن باشید خودتان هم از پس انجام‌دادنش برخواهید آمد. دسته‌بندی محتواها کانتنت آدیت شما را برای رسیدن به موفقیت هر چه بیشتر سازماندهی می‌کند.

برای مثال می‌توانید محتواها را بر اساس نوع محتوا، نویسنده‌ها، تاریخ انتشار و فرمت محتوا دسته‌بندی کنید. تنها به این فکر کنید که چه دسته‌هایی برای چه محتواهایی مناسب هستند. برای مثال اگر در حال حسابرسی بلاگ‌پست‌ها هستید، اطلاعاتی مثل زمان انتشار مطالب، نویسندۀ آنها، نوع مطالب و اطلاعات متا (عنوان و توضیحات متا) به دردتان می‌خورند.

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های مهم متریک یا معیارهای سئو هستند. برخی از ابزارهای آنلاین این اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارند اما می‌توانید خودتان با استفاده از گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) آنها را به دست آورید. متریک‌های سئو اطلاعات بسیار خوبی در اختیارتان قرار خواهند داد که برای آنالیز نهایی شما اهمیت فراوانی خواهند داشت.

پس لیستی که تهیه کرده‌اید تا اینجا حاوی URLهای محتوا، دسته‌بندی‌ها، اطلاعات متا و متریک‌های سئو خواهد بود.

کانتنت آدیت (Content Audit)

قدم چهارم: داده‌ها را آنالیز کنید

حالا وقتش است که به چشم یک منتقد به داده‌ها نگاه کنید؛ چرا که در این مرحله اطلاعات خوبی از وضعیت محتوای خود به دست خواهید آورد. وقتی در حال آنالیز داده‌ها هستید باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کمبود محتوا: مخاطبین شما به چه چیزهایی علاقه دارند که تابه‌حال به آنها نپرداخته‌اید؟
  • محتواهایی با عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار: کدام محتواها از نظر آماری کمتر از آن چه انتظار داشته‌اید عمل کرده‌اند؟
  • محتواهای منسوخ شده: آیا محتواهای قدیمی و منسوخ شده قابلیت به‌روزرسانی یا بازنویسی‌شدن برای بازگشت به مسابقه را دارند؟
  • محتواهای عالی: محتواهایی که از هر نظر به‌خوبی عمل کرده و نیازی به تغییرات ندارند.

بعد از تشخیص اینکه محتواها در کدام یکی از دسته‌های بالا می‌گنجند، آنها را در لیستی که از قبل تهیه کرده‌اید علامت‌گذاری کنید. یکی از روش‌های علامت‌گذاری محتواها اختصاص رنگ‌های مختلف به هر یک از دسته‌های بالا است. برای مثال می‌توانید محتواهای خوبی که نیاز به تغییرات چندانی ندارند به رنگ سبز، محتواهای منسوخ شده را قرمز و محتواهای ضعیف را نارنجی کنید. بدین صورت می‌توانید در یک نگاه آنها را از یکدیگر تشخیص داده و در نهایت هم بفهمید کدام‌یک از دسته‌ها محتواهای بیشتری دارند.

قدم پنجم: آیتم‌های عملیاتی را اضافه کنید

در این مرحله باید کانتنت آدیت خود را نهایی کنید. با توجه به اینکه حالا تمام اطلاعات لازم را در اختیار دارید باید تشخیص دهید که هرکدام از محتواها به چه عملیاتی نیاز دارند. یعنی کدام یک باید پاک شده و کدامشان به بازنویسی، به‌روزرسانی یا تغییر ساختار نیاز دارند.

برای تخصیص این آیتم‌های عملیاتی به هر یک از URLها یک ستون جدید به لیست خود اضافه کنید و جلوی هر URL بنویسید که به چه عملیاتی نیاز دارد. برای مثال می‌توانید از جملات ساده‌ای مثل «حذف شود»، «بازنویسی شود»، «به‌روزرسانی شود» و… استفاده کنید.

اگر قصد دارید عملیاتی که انجام می‌دهید را از نظر اهمیت اولویت‌بندی کنید، حالا وقتش است. برخی از کارشناسان در این مرحله یک تقویم عملیاتی کامل تهیه می‌کنند و برخی دیگر نیز به این کار اعتقادی ندارند. به‌هرحال در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه کاری انجام دهید. اما اگر می‌خواهید یک تایم‌لاین تهیه کنید حتماً ابتدا به اهدافی که در قدم اول تعیین کردید فکر کرده و سپس این کار را انجام دهید.

یک توصیۀ مهم

با اینکه در هیچ یک از مراحل بالا الزاماً به ابزارهای کانتنت آدیت (Content Audit) احتیاجی ندارید، استفاده از آنها به شما کمک فراوانی خواهد کرد. مهم‌ترین تأثیر استفاده از این ابزارها صرفه‌جویی در زمان است. آنها به‌راحتی URLها را برای شما لیست کرده و برخی اطلاعات مدنظرتان را به شما نمایش خواهند داد.


چک‌لیست حسابرسی محتوای وب‌سایت


می‌توانید به هنگام انجام کانتنت آدیت از چک‌لیست زیر کمک بگیرید. این چک‌لیست به شما کمک می‌کند که در مسیر صحیح حرکت کرده و چیزی را از قلم نیندازید.

کانتنت آدیت


معرفی ابزار انجام کانتنت آدیت


همان‌طور که گفتم در وب‌سایت‌های کوچک می‌توان حسابرسی محتوا را به‌صورت دستی و بدون نیاز به ابزارهای خاصی انجام داد. اما درصورتی‌که مدت زیادی از شروع به کار وب‌سایت شما گذشته و تا کنون محتوای زیادی منتشر کرده‌اید، برای سهولت کار به ابزارهای به خصوصی نیاز خواهید داشت. در ادامه لیستی از ابزارهای کانتنت آدیت برایتان تهیه کرده‌ام که برخی از آنها نیازمند پرداخت هزینه و برخی دیگر رایگان هستند.


سخن آخر


برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

در تمام این سال‌هایی که به طراحی وب‌سایت و محتوانویسی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ مشغولم، بارها شاهد قصور کارفرمایان در زمینۀ پشتیبانی از محتوای وب‌سایت بوده‌ام. آنها معمولاً فکر می‌کنند با اتمام مراحل طراحی سایت کارشان تمام شده است و حتی به تولید محتوا برای آن نیز نمی‌پردازند؛ چه برسد به حسابرسی محتوا و کانتنت آدیت!

نکتۀ مهم این است که از اشتباهات خود درس بگیریم و برای آینده برنامه داشته باشیم. جبران اشتباهات در این شغل ممکن است. تنها باید ایراد کار خود را کشف کرده و در راستای برطرف‌کردنش قدم برداریم. این‌طور می‌شود که مشکلات وب‌سایت ما کم‌کم حل شده و از همه مهم‌تر اینکه در آینده تکرار نمی‌شود. به همین دلیل است که کانتنت آدیت (Content Audit) این‌قدر اهمیت دارد.

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا