بازاریابی محتوا
موضوعات داغ

۶ مرحلۀ ساده تا برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

در این مطلب یاد می‌گیرید که چگونه در 6 مرحلۀ ساده یک بلاگ پست حرفه‌ای بنویسید

برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

آیا می‌دانید که بیش از یک میلیارد وب‌سایت در سطح اینترنت جهانی در حال فعالیت هستند؟ مزیت رقابتی شما با وجود این‌همه وب‌سایت و کارشناسان خلاقی که در حال کارکردن روی آنها هستند چیست؟ چگونه می‌خواهید به یک وب‌سایت موفق تبدیل شوید و از رقبای خود متمایز باشید؟ در مورد سؤال‌های دوم و سوم جواب قاطع و مطمئن برایتان دارم: تولید محتوا تنها وجه تمایز شما با رقبای پرتعدادی است که در راه رسیدن به موفقیت پیش روی خود می‌بینید. برای خلق بهترین محتوای ممکن باید آن را خوب نوشته و در موردش تحقیق کنید. نوشتۀ شما باید صرف‌نظر از موضوعی که تحت پوشش قرار می‌دهد کاملاً قانع‌کننده باشد. نوشتن چنین محتوایی کار آسانی نخواهد بود. چیزی که برای تحت کنترل درآوردن این وظیفۀ دلهره‌آور نیاز دارید خردکردن آن به مراحل ساده‌تر است. به همین خاطر است که باید این ۶ مرحلۀ ساده تا برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای را طی کنید.

خلق و بازاریابی محتوا همیشه باید با برنامه‌ریزی آغاز شود. فکر می‌کنم تفاوت اصلی محتوای معمولی و محتوای بی‌نقص هم در همین است. برای طرح‌ریزی چنین برنامه‌ای باید از این شش مرحلۀ ساده عبور کنید. سپس می‌توانید محتوایی خلق کنید که به‌راحتی توسط افراد درست و در زمان درست پیدا و هضم شود. سپس خواهید دید که مردم به‌راحتی از کنار چنین محتوایی عبور نخواهند کرد و پس از مطالعه‌اش برند شما را برای همیشه در خاطر نگه خواهند داشت.

هدیه‌ای به این ارزشمندی (محتوای شما) برای افرادی که بیشتری ارزش را برای شما دارند (مشتریان شما) همیشه محترم شمرده خواهد شد. این یک استراتژی پیروز و بلندمدت در دیجیتال مارکتینگ است که برایتان سود فراوانی به همراه خواهد آورد. محتوا می‌تواند شما را حسابی در دل مخاطبین و موتورهای جستجو جا کند؛ پس چرا از این فرصت استفاده نکنیم؟ در ادامه به بررسی این ۶ مرحلۀ ساده تا برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای می‌پردازیم تا بتوانیم برندۀ این بلیت طلایی باشیم.

برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

مرحلۀ اول: برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای با شناخت برندتان

به‌هیچ‌وجه نمی‌توانم روی این موضوع تأکید بیشتری داشته باشم. اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق نویسنده‌ها به هنگام نوشتن برای یک برند لحن و تن خاص آن برند را رعایت نمی‌کنند! شناخت برندی که قرار است در موردش بنویسید مؤلفه‌ای حیاتی برای موفقیت است. مگر نه اینکه پیام‌رسانی باید باثبات و یک سبک مشخص انجام شود؟ پس باید مطمئن شوید که بلاگ پست شما با دستورالعمل‌ها و چشم‌انداز کلی برند مطابقت کامل داشته باشد.

پس اولین مرحله از برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای شناخت برندی است که می‌خواهید برایش کار کنید. شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده‌تر معمولاً دستورالعمل‌هایی دارند که شامل لحن نوشته‌ها هم می‌شود. اما حتی اگر چنین شیوه‌نامه‌ای هم در دسترس نبود، راه‌های زیاد دیگری برای شناخت برند و اهدافش وجود دارد.

بلاگ پست‌های قدیمی برند را مطالعه کنید

اگر به‌تازگی کار خود را برای یک برند جدید آغاز کرده‌اید، می‌توانید به پست‌های قدیمی بلاگ آنها سر بزنید و چند مورد از آنها را بخوانید. البته میزان ادراکی که به دست می‌آورید به مدت‌زمان فعالیت آن برند در راستای تولید محتوای به‌دردبخور و باکیفیت بستگی دارد؛ اما باز هم با مطالعۀ این بلاگ پست‌ها می‌توانید استایل عمومی نوشتاری و لحن برند را بشناسید. سپس باید تلاش کنید خودتان را با شیوۀ قدیمی وفق دهید.

برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

یک حسابرسی محتوا یا کانتنت آدیت (Content Audit) راه بیندازید

اگر قرار است برای مدتی طولانی با یک برند کار کنید، راه‌انداختن یک کانتنت آدیت کوچک ارزش زمانی که از شما می‌گیرد را خواهد داشت. این یک گام مثبت در راستای برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای است. با این کار نه‌تنها استایل کلی و لحن برند را متوجه خواهید شد، بلکه اهداف شرکت را هم خواهید شناخت. به‌علاوه می‌فهمید در گذشته در زمینۀ ترافیک، انگیجمنت و کارایی چه چیزی برایشان مفید بوده است. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد حسابرسی محتوا پیدا کنید، حتما مطلب کانتنت آدیت (Content Audit) یعنی چه را مطالعه نمایید.

از دیگر فواید راه‌انداختن کانتنت آدیت این است که ایده‌های جدیدی برای پست‌های بعدی به شما خواهد داد و کمک می‌کند شکاف‌های محتوایی را کشف کنید.

رقبا را بررسی کنید

اولین گام از برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای با بررسی رقبا به اتمام می‌رسد. رقبا معمولاً به روش خودشان تولید محتوا می‌کنند و کار شما باید با روشی که آنها پیش گرفته‌اند متفاوت باشد. این یکی از مهم‌ترین سلاح‌های شما برای تبدیل‌شدن به یک برند خاص است؛ پس به‌درستی از آن استفاده کنید.

شاید بگویید شناخت برندی که می‌خواهم برایش کار کنم چه ربطی به شناسایی رقبایش دارد؟ سؤالتان تا حدودی درست است؛ اما تا زمانی که رقبای اصلی و نحوۀ عملکردشان در این رقابت را نشناسید، نمی‌توانید در مسیر تحت‌تأثیر قراردادن مشتریان خود گام بردارید.

برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

مرحلۀ دوم: برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای با شناخت مخاطبان

درک و شناخت مشتریان و مخاطبین برند با مرحلۀ اول (شناخت برند) همپوشانی خاصی دارد. پس هم‌زمان با شناخت برند باید مخاطبینش را هم بشناسید. هیچ‌وقت نمی‌شود بدون شناخت متغیرهایی این‌چنین حیاتی (مخاطبین برند) محتوای خوبی برایشان تولید کرد. پس باید هم‌زمان به بررسی مشتریان برند هم بپردازید تا استراتژی محتوای خوبی نوشته و به‌درستی به آن عمل کنید. فراموش نکنید که باید مباحثی را انتخاب کنید که برای مشتریان هیجان‌انگیز بوده و حین انجام این کار از کلماتی استفاده کنید که بتوانند به‌راحتی درک کنند.

بیشتر بخوانید:

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ (SMM) چیست؟

مرحله سوم: برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای با پیداکردن موضوع

انتخاب موضوع مطالب برای خیلی از کارشناسان تولید محتوا چالش‌برانگیزترین قسمت ماجرا است. درحالی‌که نباید این‌طور باشد! یک برند همواره در مورد موضوعات و صنعت خاص مورد فعالیتش حرف برای گفتن دارد و شما به‌عنوان نمایندۀ این برند همیشه بینش ارزشمندی برای ارائه به مشتریان کنونی و آینده خواهید داشت.

به صفحۀ سؤالات متداول (FAQ) که در بسیاری از وب‌سایت‌ها وجود دارد فکر کنید. این صفحه متشکل از موضوعات و سؤالاتی است که در طول زمان توسط کاربرانی که به برند علاقه‌مند هستند تکرار شده‌اند. جواب‌هایی که به این سؤالات داده شده‌اند در طول روز بارها از طریق موتورهای جستجو سرچ می‌شوند. پس تنها کافی است جواب سؤالات کاربران را به‌درستی بدهید و بدین صورت اعتماد کاربران را جلب کنید.

باز هم تحلیل رقبا

برای یافتن موضوعات جدید به جز سؤالات متداول می‌توانید سراغ تحلیل رقابتی هم بروید. برخی از برندهای موضوعات مختلف زیادی را در حوزه فعالیت خود تحت پوشش قرار می‌دهند و برخی دیگر تنها در حوزه‌های مشخصی کار می‌کنند. وظیفۀ شما این است که روی هر دو نوع از این برندها تحقیق کرده و ببینید در چه زمینه‌هایی کمبود محتوا دارند. شکاف‌های محتوایی رقبا را شناسایی کنید و روی همان‌ها تمرکز کنید. بدین صورت سهمی از بازار به دست خواهید آورد که در اختیار برند دیگری نیست. همچنین می‌توانید شکاف‌های محتوایی برند خودتان را هم کشف کرده و کمبود محتوا در آنها را برطرف کنید.

برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

کیورد ریسرچ (Keyword Research) یا تحقیق کلمات کلیدی

انجام‌دادن کیورد ریسرچ در مورد موضوعات و ایده‌های مختلف می‌تواند به یافتن کلیدواژه‌های هدف جدیدی منجر شده و بلاگ پست‌ها در موارد زیر شکل دهد:

  • عناوینی که تحت پوشش قرار می‌دهید.
  • سؤالاتی که باید پاسخ دهید.
  • عناصر مهمی که مسائل عمیق‌تری را بیان کرده و لایه‌ها و موضوعات فرعی بیشتری دارند.

برای تحقیق کلمات کلیدی ابزارهای رایگان و پولی زیادی در دسترس شما هستند. از میان این ابزارها می‌توانم به Google Keyword Planner، Ubersuggest، Google Analytics، Semrush’s Keyword Magic Tool، Moz’s Keyword Explorer و MarketMuse اشاره کنم.

بیشتر بخوانید:

راهنمای مدیریت زمان برای فریلنسرها

مطمئن شوید که موضوعات شما جذاب هستند

موضوعی که در عین اهمیت فراوان توجه کمتری به آن شده است، جذابیت موضوعات انتخابی است. مطمئن شوید محتوایی که در حال نوشتنش هستید برای مخاطبین شما جذاب باشد. اگر در مورد برند و صنعت مورد فعالیتش اطلاعات کافی دارید و فکر می‌کنید موضوع خاصی که قرار است در موردش بنویسید جذاب، مفید و آموزنده نیست، به‌احتمال زیاد خوانندگان شما هم همین فکر را خواهد کرد. پس در مورد موضوعات جالب و سرگرم‌کننده بنویسید و مطمئن شوید نظرات کارشناسانه و بینش خاصی را هم به مخاطب انتقال می‌دهید. تنها در این صورت است که مخاطبین به برند و محتوایش اعتماد می‌کنند.

برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

مرحله چهارم: برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای با تحقیق

یک تحقیق کامل و جامع از منابع معتبر در مرحلۀ پنجم، رکن اصلی تولید محتوای باکیفیت است. مخاطبین همواره به دنبال نظرات کارشناسانه و تجزیه‌وتحلیل بر پایۀ تحقیقات هستند. دقیقاً همین‌جا است که فرصت دارید سری در میان سرها در بیاورید. پس وقتش است که از تجربه‌های واقعی و توضیحات عمیق‌تر در رابطه با موضوعات پیچیده‌تر صحبت کنید. این «تحقیق‌کردن» است که تأثیر شدیدی روی محتوای شما می‌گذارد و آن را به یک مطلب معتبر تبدیل می‌کند.

همواره محتوای خود را در مورد حقایق و فکت‌هایش چک کنید. همچنین اطلاعاتی که به دست آورده‌اید را در محتوای خود به ناشر اصلی‌اش ارجاع داده و منابع تحقیقات خود را به مخاطبین معرفی کنید. لینک‌های خروجی از وب‌سایت شما اهمیت فراوانی در سئو دارند پس در استفاده از آنها صرفه‌جویی نکنید.

مرحله پنجم: برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای با عنوان‌نویسی قدرتمند

عنوان‌نویسی در عصر اینترنت یک هنر است. این روزها منابع دریافت اطلاعات آن‌قدر زیاد هستند که مردم وقت مطالعۀ اکثرشان را ندارند. پس عنوان شما باید آن‌قدر خوب باشد که توجه همگان را به خود جلب کند؛ در غیر این صورت محتوای شما هیچ‌وقت دیده نخواهد شد.

برای نوشتن یک عنوان قدرتمند و فریبنده که توجه مخاطب را جلب کند، باید نکات زیادی را مدنظر قرار دهید. به‌عنوان‌مثال همۀ عناوین باید دارای خصوصیات زیر باشند:

  • کاملاً به محتوایی که ارائه می‌دهند وفادار باشند.
  • به‌خوبی نوشته شده باشند.
  • خیلی بلند نباشند.

برای نوشتن عناوین ماندگار می‌توانید از فرمول‌های عنوان‌نویسی، ابزارهای تولید عنوان و دیگر راه‌های نوآورانه استفاده کنید. یادتان نرود که عنوان به خواننده می‌فهماند این مطلب برایش مفید خواهد بود یا خیر! پس هر چه در چنته دارید رو کنید.

برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

مرحله ششم: برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای با محتوای تصویری

محتوای غنی همیشه به یک بلاگ پست کمک می‌کند که نرخ کلیک بالایی داشته باشد. استفادۀ هوشمندانه از محتوای تصویری احتمال جلب‌شدن توجه کاربران را بالا برده و در نهایت به کلیک منتهی می‌شود. محتوای خوش‌ساختی که تصاویر خوبی هم در دل خود جا داده است مخاطبین را جذب می‌کند. خواندن چنین محتوایی ساده‌تر است و تلفیق متن و تصویر باعث می‌شود اطلاعات بیشتر در ذهن مخاطب نقش ببندند.

بهترین روش جلب‌توجه مشتریان خود را بشناسید و باب میل آنها رفتار کنید.

مراحل بعد از آماده شدن بلاگ پست

حالا و پس از طی‌کردن شش مرحلۀ برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای کار اصلی شما آغاز شده است. پس از انجام مراحل بالا نوبت به نوشتن محتوا می‌رسد. در ادامه مراحلی که باید برای تبدیل ایده به یک محتوای عالی طی کنید را برایتان لیست کرده‌ام:

  1. ایده خود را بنویسید!
  2. از همه نظر بهینه‌سازی‌اش کنید.
  3. آن را دوباره و دوباره ویراستاری کنید.
  4. بعد آن را به فرد دیگری بدهید تا دوباره ویرایشش کند!
  5. منتشرش کنید.
  6. مطمئن شوید که محتوای شما دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.
  7. جواب تمام نظرات کاربران را بدهید.
  8. به همکاران خود هم بگویید سؤالاتشان را مطرح کرده و تا جایی که می‌توانند پاسخ سؤالات دیگر کاربران را بدهند.

برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای

سخن آخر

همین! نکاتی که باید مدنظر قرار دهید به همین سادگی هستند و بااین‌حال به خلق یک محتوای غنی و به‌دردبخور ختم می‌شوند. شش مرحلۀ برنامه‌ریزی یک بلاگ پست حرفه‌ای را به ترتیب انجام دهید و مطمئن باشید در انتها محتوای خوبی خواهید داشت. اما اگر نیاز به دانش بیشتری در مورد نحوۀ نوشتن بلاگ پست داشتید می‌‌توانید مطلب معرفی کتاب اصول تولید محتوای متنی را بخوانید.

لازم به ذکر است که اطلاعات این بلاگ پست از وب‌سایت سرچ انجین ژورنال ترجمه و تألیف شده‌اند.

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا