معرفی کتاب
موضوعات داغ

معرفی کتاب اصول تولید محتوای متنی

کتابی که اطلاعات شما را در مورد بلاگ‌پست‌نویسی دوبرابر خواهد کرد

کتاب اصول تولید محتوای متنی

وقتی کتاب اصول تولید محتوای متنی را تهیه کردم به‌تازگی واحد تولید محتوای کوچکی در یک شرکت فروش قطعات و لوازم جانبی رایانه راه‌اندازی کرده بودم. ادعای مطلع بودن از «اصول تولید محتوا» برای منی که خودم را کارشناس معرفی می‌کنم امری طبیعی است. پس مسلماً هدفم این نبود که خودم این کتاب را مطالعه کنم. کتابخانۀ کوچکی در واحد درست کرده بودم و می‌خواستم چند کتاب خوب در دسترس باقی همکارانم قرار دهم تا با اصول و قواعد کار آشنا شوند.

شناختی از نیما شفیع‌زاده و محتوای درون کتاب نداشتم و حقیقتاً تنها چیزی که توجهم را جلب کرد عنوان، حجم و فارسی بودن مبدأ آن بود. افرادی که سعی کرده‌اند در حوزه تولید محتوا مطالعه کنند می‌دانند که کتاب‌های زیادی در این حوزه به زبان فارسی ترجمه نشده‌اند. آنهایی که در دسترس هستند هم به دلیل تفاوت‌های زبان انگلیسی با زبان فارسی کاملاً با تولید محتوا در ایران سازگار نیستند. پس اینکه می‌دیدم چنین کتابی توسط نویسنده‌ای فارسی‌زبان نوشته شده است کنجکاویم را بر انگیخت و باعث شد آن را تهیه کنم.

از روزی که کتاب اصول تولید محتوای متنی نوشتۀ نیما شفیع‌زاده را خریدم حدوداً یک سال می‌گذرد. واحد تولید محتوای آن شرکت دیگر فعال نیست، من در آنجا کار نمی‌کنم و هرکدام از همکارانم هم در شرکت‌های دیگری مشغول به کارند. اما این کتاب به همراه دوستان دیگرش که قرار بود روزی نسل جدیدی از تولیدکنندگان محتوا را تربیت کنند تا همین چند روز پیش در کتابخانۀ دفتر کار شخصی‌ام خاک می‌خورد. دقیقاً تا زمانی که متوجه شدم بخش معرفی کتاب وب‌سایت ذولیشو هنوز خالی است!

چه بهانه‌ای بهتر از این؟ سراغ کتابخانه‌ام را می‌گیرم؛ چه خاطراتی! از بخش رمان‌ها می‌گذرم و به قفسۀ کتاب‌های آموزشی می‌رسم. برای اولین مطلب معرفی کتابم باید کتابی انتخاب کنم که پایه‌ترین مباحث را آموزش دهد. گزینه‌های زیادی در دسترس ندارم پس از بین سه گزینه، کتاب اصول تولید محتوای متنی نوشتۀ نیما شفیع‌زاده را انتخاب می‌کنم. چه ضرری دارد؟ شاید نکاتی را در این کتاب گردآورده باشد که در این ۱۲ سال کار به‌سادگی از کنارشان گذشته‌ام. به‌علاوه مگر نه اینکه نیت اصلی‌ام معرفی و در حد توانم نقد کتاب است؟ بهترین انتخاب همین است.

کتاب اصول تولید محتوای متنی

درباره کتاب اصول تولید محتوای متنی

رویکرد کتاب به‌طورکلی آموزش شیوۀ صحیح نوشتن بلاگ‌پست و انتشار اصولی آن برای گرفتن بالاترین میزان ترافیک روی وب‌سایت است. نویسنده که خود یکی از بلاگرهای قدیمی ایران به شمار می‌رود در این کتاب سعی کرده تجربیات شخصی چندین و چند سالۀ خود را با صداقت تمام با مخاطب به اشتراک بگذارد. باید اعتراف کنم که در این کار موفق هم بوده است. حتی خود من که سال‌های سال است در این حوزه مشغول به کار هستم هم چیزهای بیشتری از این کتاب آموختم.

کتاب اصول تولید محتوای متنی  از چهار فصل مجزا از یکدیگر تشکیل شده است:

  1. تاریخچۀ پیدایش بلاگ در دنیا
  2. چطور بلاگ داشته باشیم
  3. بازنگری پیش از انتشار
  4. قسمت فنی بلاگ‌پست

نویسنده در هرکدام از این فصول به‌خوبی به موضوع موردنظر پرداخته و مطالب آموزشی را به همراه مثال و حتی گاهی لیست پیشنهادهای شخصی ارائه می‌دهد. توضیحاتی که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید در کتاب‌های ترجمه شده به زبان فارسی پیدا کنید.

درحالی‌که فصل اول تنها یک تاریخچۀ کامل از پیدایش بلاگ است؛ در فصل دوم که حدوداً یک‌سوم از کتاب را در برمی‌گیرد، شاهد یک راهنمای کامل از چگونگی نوشتن بلاگ‌پست هستیم. نویسنده ساختار بلاگ را به‌خوبی توضیح داده و تمام اجزای یک بلاگ‌پست حرفه‌ای را تشریح می‌کند. به‌طوری‌که بعد از خواندن این فصل کاملاً با بلاگ و پست‌هایش آشنا خواهید بود.

فصل سوم کتاب اصول تولید محتوای متنی به بررسی نکات ویرایش و ویراستاری مطلب می‌گذرد. نویسنده نکاتی ریز از چگونگی رعایت کردن قواعد زبان پارسی در بلاگ‌پست ارائه داده و از درست‌نویسی تا کاربرد صحیح علائم نگارشی را یک‌به‌یک بررسی می‌کند. تا اینجا مخاطب می‌تواند یک بلاگ‌پست حرفه‌ای نوشته و جهت انتشار ویرایش نهایی دهد.

و اما فصل چهارم و آخر کتاب «قسمت فنی بلاگ‌پست» نام دارد. بخشی که به‌صورت کوتاه به قواعد فنی تولید محتوا در بستر اینترنت اشاره دارد. سئو، برچسب‌ها، نشانی‌ها (URL)، انواع دیدگاه‌ها و شیوۀ پاسخگویی به آنها از قسمت‌های مهم این فصل از کتاب هستند.

کتاب اصول تولید محتوای متنی

درباره نویسنده کتاب اصول تولید محتوای متنی

نیما شفیع‌زاده یک کارشناس تولید محتوا (علی‌الخصوص تولید محتوای متنی) و بلاگر نسبتاً محبوبی است که کار خود را خیلی قبل‌تر این اینکه بلاگ‌ها جنبۀ درآمدزایی پیدا کنند، در سرویس رایگان پرشین بلاگ شروع کرده است. درست مثل خود من اما با این تفاوت که من کارم را از بلاگفا آغاز کردم! او در مقدمۀ کتاب درباره اهمیت بلاگ‌پست‌نویسی این‌چنین نوشته است:

بخشی از هویت ما در فضای آنلاین، وابسته به نوشته‌هایی است که در بلاگ و شبکه‌های اجتماعی و… منتشر می‌کنیم. نیما شفیع زاده – مقدمۀ کتاب اصول تولید محتوای متنی

و راست هم می‌گوید! بسیاری از شرکت‌ها این روزها از همین قابلیت تولید محتوای متنی برای پروموت کردن محصولات و افزایش آگاهی از برندشان استفاده می‌کنند. درست مثل خود نیما شفیع‌زاده که با وبلاگ nima.today به شهرتی که این روزها دارد رسیده است. او می‌گوید کتاب اصول تولید محتوای متنی حاصل تجربه‌های وی از نوشتن بلاگ‌پست‌های گوناگون در قالب‌های متنوع از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ بوده است. تجربه‌هایی گران‌بها که امروز می‌توانید به‌راحتی و با خواندن این کتاب حدوداً ۱۰۰ صفحه‌ای برای خود بیندوزید.

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

بدون حرف اضافی نظر دقیق نویسنده در مقدمۀ کتاب را برایتان نقل می‌کنم:

  1. افرادی که در مورد داشتن بلاگ اطلاعات کمی داشته و در حال حاضر تمایل دارند برای بلاگ شخصی یا بلاگ کسب‌وکارشان مطلب بنویسند.
  2. افرادی که قبلاً برای برند شخصی و کسب‌وکارشان مطلب نوشته‌اند و حالا می‌خواهند با دانستن اصول بلاگ‌پست نویسی این مطالب را به‌روزرسانی کرده تا موفقیت بیشتری کسب کنند.
  3. کسانی که می‌خواهند مطالب جدید خود را به‌صورت اصولی بنویسند تا گام مثبتی در راستای برندینگ خود یا کسب‌وکارشان بر دارند.

مشخصات کتاب

  • مشخصات نشر: انتشارات برآیند
  • نویسنده: نیما شفیع‌زاده
  • شابک: ۹۷۸-۶۰۰۶۴۶۶۷۵۰
  • قطع کتاب: وزیری
  • تعداد صفحه: ۹۴
  • سال انتشار شمسی: ۱۴۰۰

کتاب اصول تولید محتوای متنی

جمع‌بندی

کتاب «اصول تولید محتوای متنی: با تمرکز بر بلاگ‌پست‌نویسی ساختارمند و اثربخش» مناسب همۀ افرادی است که می‌خواهند مطالب خود را به‌صورت اصولی و با رعایت قواعد مهم نگارش بلاگ‌پست بنویسند. قلم نویسنده برای توضیح مطالب شیوا و خواندن کتاب برای عموم راحت و بی‌دردسر است. توصیه می‌کنم حتی اگر فکر می‌کنید تمام قوانین و قواعد تولید محتوای متنی در بستر اینترنت را می‌دانید هم یکبار این کتاب را مطالعه کنید. من که تمام اطلاعاتم را دوباره مرور کردم و جالب اینجاست که نکات جدیدی هم یاد گرفتم و از آنها در نوشتن همین مطلب نیز استفاده کردم.

این کتاب را می‌توانید به‌صورت فیزیکی از کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور تهیه کرده یا نسخۀ الکترونیکی آن را از وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای معتبری همچون فیدیبو و طاقچه خریداری نمایید. مطمئن باشید که اگر واقعا به این کار علاقمند هستید، پولتان را دور نریخته‌اید.

ذوالفقار شوقی

ذوالفقار شوقی متولد 1371 و کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، متخصص سئو، گرافیست و طراح وبسایت هستم. مدیر این وبسایت شخصا داره با شما صحبت می کنه :))

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ذوالفقار عزیز خیلی ممنونم از وقت و انرژی که گذاشتی و انقد با جزئیات کتاب رو خوندی و بررسیش کردی و این تجربه رو به اشتراک گذاشتی.

    قطعاً که برای چاپ دوم کتاب وجود همچین فیدبک‌هایی کمک می‌کنه به نسخه‌های بهتری برسیم.

    1. نیمای عزیز از اینکه دیدگاه خودت رو در مورد بلاگ‌پست من به اشتراک گذاشتی ممنونم. این مطلب شاید کم و کاستی‌هایی داشته باشه اما صادقانه است و یک تجربۀ واقعی رو به رشتۀ تحریر درآورده. امیدوارم ویرایش جدید این کتاب به زودی به چاپ برسه و به شدت منتظرم بخش‌های جدیدتری هم بهش اضافه کرده باشی.
      باز هم از اینکه وقت گذاشتی و پست رو مطالعه کردی ازت ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا